تسمه ماشین کاری

تسمه‌ها یکی از پر کاربرد ترین محصولات فولادی هستند که انواع مختلفی دارند. این محصولات بسیار پر کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که این تقسیم بندی‌ها بر معیارهای مختلفی استوارند. تسمه ماشین کاری شده یکی از این محصولات شگفت انگیز است که بخش عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده است. اگر شما هم خواهان خرید  این محصول شگفت انگیز هستید و دوست دارید از این محصول اطلاعات خوبی به دست بیاورید پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. شرکت آهن کاسپین بهترین توزیع کننده تسمه‌‌های ماشین کاری شده و تمام محصولات فولادی قصد دارد که  شما عزیزان را نسبت به تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با تسمه ماشین کاری شده آگاه سازد.

به نقل از سایت ipco.com در مورد انواع تسمه‌های فولادی:

 تسمه های فولادی انواع و اقسام مختلفی دارند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت اما به نقل از سایت ipco در این قسمت چند نمونه از تسمه‌های فولادی را برای شما شرح خواهیم داد. مورد اول تسمه فولادی ضد زنگ زمینی است که زبری سطحی بین 0.4 میکرومتر تا 0.1 دارد و لبه‌های گردی را نیز دارا است. تسمه سوراخ دار دومین مورد است که برای شما بازگو خواهیم کرد. تسمه های فولادی سوراخ دار با پنج الگوی سوراخ استاندارد که اکثر نیازها را برطرف می‌کنند در دسترس هستند. طیف گسترده ای از الگوهای دیگر را نیز می توان برای مطابقت با کاربردهای خاص ارائه کرد. سومین مورد کمربند فولادی جامد است. تسمه های فولادی ضد زنگ جامد با روش نورد سرد و تسمه های فولادی کربنی در شرایط سخت شده و تمپر شده یافت می‌شود.

تسمه فولادی چیست؟

به طور کلی به صفحه فولادی که تفاوت طول وعرض آن بسیار زیاد است تسمه فولادی می‌گویند. تسمه های فولادی از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی  ساخته می‌شوند. این تسمه‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند از همین رو در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، غذایی، پلاستیک، لاستیک، چوبو لمینت استفاده می‌شوند. تسمه‌های فولادی کربنی در مصرف انرژی کارآمد هستند و مخصوصاً برای کارهایی که نیاز به گرمایش تابشی محصول و کارهایی با دمای بالا دارند که ممکن است از دمای بازپخت تسمه‌های فولادی ضد زنگ که مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند، بیشتر باشد، مناسب هستند. تسمه‌های فولاد کربنی نسبت به اکثر آلیاژهای فولاد ضد زنگ توزیع گرما بهتری را ارائه می‌دهند. تسمع‌های فولادی به پنج روش اصلی نوردی، صنعتی، ترانس، فابریک و ماشین کاری تولید و در بازار عرضه می شوند.

انواع تسمه فولادی

انواع تسمه های فولادی

تسمه های فولادی انواع مختلفی دارند. این تسمه‌ها در فرایند تولید و مواد اولیه با یکدیگر فرق می‌کنند. این تفاوت در مواد اولیه و طریقه ساخت موجب شده که این تسمه ها از نظر کیفیت و کارایی با یکدیگر فرق کنند . همین امر موجب شده هر کدام  از تسمه‌ها با توجه به قیمت و کارایی  محبوبیت خود را در بازار کسب کنند. تسمه ‌های فولادی در پنج نوع مختلف نوردی، ترانس، فابریک، صنعتی و ماشین کاری در  کارخانه تولید و راهی بازار می‌شوند. ما برای شما عزیزان توضیحات   کاملی از این پنج نوع تسمه آماده کرده‌ایم که در ادامه به  یکا یک آنها خواهیم پرداخت.
 

تسمه نوردی(تسمه ذوبی) 

یکی از پر کاربرد ترین و پر تقاضا ترین و قدیمی ترین تسمه‌های موجد در بازار است. این تسمه برای اولین بار در قرن 19 در کشور روسیه و توسط همین کشور به جهان عرضه شد. تسمه نوردی یا تسمه ذوبی با استفاده از مواد اولیه بازیافتی و ضایعاتی آهن و به صورت نورد گرم تولید و در بازار عرضه می‌شود. این محصول به دلیل مواد اولیه مصرفی بسیار ارزان قیمت تر از سایر تسمه ها در بازار عرضه می‌شود. همین امر موجب افزایش  محبوبیت و فروش بیشتر این محصول به نسبت سایر تسمه ها شده است که این میزان تقاضا قابلیت ساخت سفارش با ابعاد مختلف را فراهم ساخته است. البته باید خاطر نشان کرد که این محصول معایب زیادی نیز دارد. به عنوان مثال آلیاژ کل سطح تسمه یکی نیست و هر قسمت آلیاژی متفاوت با قسمت های دیگر تسمه دارد. تفاوت آلیاژ موجب می شود که سطح تسمه صیقلی نباشد  همچنین این تفاوت آلیاژ موجب می‌شود که  سرعت اکسید شدن فلز افزایش یابد.  

تسمه فابریک

این نوع تسمه‌ها با استفاده از فرایند ریخته گری تولید می‌شوند. برای تولید این نوع تسمه‌ها، شمش های فولادی را ذوب و با استفاده از فرایند نورد گرم  محصول را تولید می‌کنند.فرایند تولید تسمه فابریک بسیار بسیار متشابه با فرایند تولید تسمه نوردی است . تسمه فابریک برخلاف  تسمه نوردی  سطح یکسانی دارد که دلیل اصلی آن  مواد اولیه  و فرایند تولید است. تمسه فابریک با فرایندی تمام اتوماتیک یا نیمه اوماتیک   ساخته می‌شود که همین امر موجب شده قابلیت تولید انبوه   را برای این محصول ممکن کند.  تسمه فابریک معمولا بعد از تولید به رنگ‌های تیره در می‌‌آید که محصول به وجود آمده استحکام و یکپارچگی بالایی دارد اما به دلیل تقاضای کم تولید این محصول کم می‌باشد .

تسمه ترانس

تسمه ترانس یا تسمه کششی از لحاظ ظاهری و کیفیت در بهترین حالت قرار دارد. برای تولید تسمه ترانس از تسمه ماشین کاری و تسمه فابریک استفاده می‌شود. تسمه ترانس برای تولید از مراحل و فرایند‌های زیادی گذر می‌کند. سه مرحله اصلی تولید تسمه ترانس عبارت است از قرار داد تسمه‌ها در محفظه پاکسازی کننده که این محفظه پر از نوعی اسید خاص است که خالص سازی تسمه به کمک آن صورت می‌گیرد. در ادامه تسمه‌های تولید شده در محفظه دیگری قرار می‌گیرند که تسمه ها در این محفظه خشک می شوند سپس تسمه ها را به تابگیری می‌فرستند که تاب های به وجود آمده را ازبین ببرند. البته این تسمه ها به دلیل دقت و ظرافتی که در تولید آنها به کار می‌رود دارای کیفیت و استحکام بسیار بالایی هستند که این امر موجب شده این محصول در مواردی خاصی که به دقت بالا نیاز دارند مانند صنایع قفل سازی استفاده شوند.

تسمه صنعتی

یکی از دیگر تسمه های موجود در بازار تسمه صنعتی است که قصد معرفی آن ر به شما عزیزان داریم. تسمه صنعتی همانند تسمه نوردی و تسمه فابریک با فرایند نورد تولید می‌شود. این تسمه معمولا با ضخامت ‌های 30 تا40 میلیمتر در کارخانه تولید می‌شود. موارد مصرفی اصلی تسمه صنعتی در ماشین آلات صنعتی است.

تسمه ماشین کاری 

تمسه ماشین کاری شده جزو تسمه های محبوب بازار است که ما قصد داریم مراحل ونحوه تولید و کاربرد و معایب و مزایا این محصول رابرای شما توضیح بدهیم. تسمه ماشین کاری شده نوع خاصی از تسمه های فولادی است. وقتی یک صفحه کامل فولادی را بسته به نیاز مشتری به سایز های مختلف برش می‌زنند به طوریکه عرض آن بسیار کوچک تر از طول ان است تسمه ماشین کاری تولید کرده اند.

کاربرد

کاربرد تسمه ماشین کاری

این تسمه در موارد بسیار مختلفی کاربرد دارد و استفاده می‌شود. دلیل پر کاربرد بودن این تسمه‌ها تولید آن‌ها در سایز ها و ابعاد مختلف است. از کاربرد های تسمه ماشین کاری می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد که عبارت است از کشتی سازی، اتومبیل سازی، کابل تلفن و برق، بسته‌‌بندی‌ بار‌های سنگین، کارخانجات تولیدی، ساخت بادبند و صنعت درب و پنجره، تیرچه‌های فلزی (کرومیت)، گاردریل، سازه‌های فلزی، استفاده در حمل و نقل،مصارف صنعتی، ساختمانی سازه های فلزی و تیرچه‌های فلزی است.

از مهمتریین موارد مصرفی تسمه‌های ماشین کاری شده استفاده از انها در ساخت گریتینگ است. برای ساخت گیریتینگ همواره به تسه‌های ماشین کاری شده نیاز داریم وظیفه تسمه در گریتینگ تحمل بار‌های وارده است. این بارهای وارده میان تسمه ‌هایی که با میلگرد یا چهار پهلو به یکدیگر متصل هستند تقسیم می‌شود. برای مستحکم کردن گریتینگ نیاز است که فاصله بین تسمه‌ها را کم کنید در واقع تسمه‌ها با میزان استحکام رابطه عکس دارد و هرچه فاصله تسمه ‌ها کاهش یابد میزان استحکام تسمه‌ها افزایش می‌یابد که در نتیجه تسمه ها بار بیشتری را تحمل می کنند.

اگر بخواهیم در یک دسته‌ بندی مهمترین موارد کاربردی تسمه ماشین کاری را نام ببریم این دسته بندی به شکل زیر خواهد بود:

کابل تلفن و برق

بسته بندی بارهای سنگین

ساختِ سازه‌های فلزی مانند گاردیل

کشتی سازی

اتومبیل سازی

البته این دسته بندی ها بخشیکوچکی از کار های بسیار زیاد تسمه ماشین کاری است.

نحوه تولید تسمه ماشین کاری

نحوه تولید تسمه ماشین کاری 

اگر بخواهیم مراحل تولید تسمه‌های ماشین کاری در صنایعی که ورقهای فولاد را به تسمه ماشین کاری شده تبدیل می‌کنند شرح بدهیم به دو مرحله کلی برش تسمه و ماشین کار تسمه تقسیم می‌شود اما ما برای شما مراحل تبدیل ورقه فولاد از لحاظ فیزیکی دسته بندی کرده‌ایم که به سه دسته کلی تقسیم می‌‌شوند که در ادامه این مطلب هر سه مرحله را به طور کامل و دقیق و البته کلی خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

برشکاری ورق مادر

اطوکشی تسمه ها

ماشینکاری تسمه ها.

برشکاری ورق مادر، مرحله اول تولید تسمه ماشین کاری

صفحه‌های فولادی پس از تخلیه در کارخانه برای برش آماده می‌شوند. تسمه‌های ماشین کاری می‌بایست با دقت بالا و تلرانس ابعادی دقیقی ساخته شوند.مصرف کنندگانی که تسمه ماشین کاری مصرف می‌کنند عموما این تسمه‌ها را برای مواردی مصرف می‌کنند که نیازمند دقت و تلرانس دقیق در تسمه است.

به همین دلیل با استفاده از دستگاه گیوتین ورق‌بر و با دقت بسیار بالا انجام می‌شود. دستگاه کار خود را با توجه به دستورهای داده شده انجام می‌دهدبه همین دلیل نیاز است افراد و تکنسین هایی که در قسمت برشکاری کار می‌کنند دارای تجربه و صبر و حوصله‌ی بسیار باشندچرا که کوچکترین عجله یا اشتباهی ممکن است عملیات برش ورق را با مشکل مواجه کند.

برش‌ها بر اساس سفارش و وزن مورد نیازی که مشتری به کارخانه سفارش داده  انجام می‌شود.  ورق پس از برش بر اساس ابعاد خواسته شده در قسمت پشت گیوتین دپو می‌شوند با دپوی محصولات عملیات برش ورق مادر پایان میابد و تسمه ها به مرحله بعدی یعنی یعنی مرحله اطو کشی می‌شوند.

اطو کشی مرحله دوم تولید تسمه ماشین کاری

در این مرحله تمر کز بر روی صاف کردن تسمه‌ها است. در مرحله قبل با توجه به اینکه تمامی تسمه‌ها از یک ورق مادر برش خورده اند دچار پدیده شمشیری شدن شده‌اند. پدیده شمشیری شدن: پيچيدگي ، تغييرات دائمي شكل و ابعاد فلز است كه بر اثر انبساط و انقباض بر روي قطعه روي مي دهد. حرارت شديد ناشي از جوشكاري و يا برشكاري ، باعث انبساط و انقباض در قطعه كار  شده  و در نتيجه ، قطعات از حالت طبيعي خود خارج مي شوند. پيچيدگي ، نتيجه تاثير تنش پسماند ناشي از گرمادهي غير يكنواخت است ، كه سبب تغيير شكل هاي دائمي در يك قطعه فلزي كه مورد جوشكاري و يا برشكاري قرار گرفته است مي شود. برای بر طرف کردن این مشکل نورد سرد را بر روی تسمه‌ها انجام می‌دهند.

در فرایند نورد سر تسمه هایی که دچار مشکل شمشیری شدن را از زیر غلتک‌های بسیار سنگین عبور می‌دهند. عبور تسمه‌ها از زیر غلتک‌ها موجب بر طرف شدن خمیدگی ها می‌شود و تسمه ها به حالت شمش از دستگاه خارج می‌شوند. در واقع در طول این فرایند شمش‌های خمیده به شمش‌های صاف تبدیل می‌شوند.

تولید تسمه ماشین کاری مرحله سوم تولید تسمه ماشین کاری (ماشین کاری نهایی)

در مرحله اول علاوه بر اینکه مشکل شمشیری شدن برای تسمه‌ها پیش می‌آید مشکل دیگری برای تسمه‌ها به نام شکلات پیچ پیش می‌آید. 

شکلات پیچ: پدیده شکلات پیچ پدیده‌ای است که در هنگام برش یا تحت فشار قرار دادن فلزات اتفاق می‌افتد. در این پدیده تسمه‌ها یا سایر فلزات به حول محور طولی خودی میپیچند و به اصطلاح شکلات پیچ می‌شوند بدین ترتین تسمه‌ها به شکل شکلات در می‌آیند.

در این مرحله برای بر طرف کردن این مشکل دوباره تسمه ها را به فرایند نورد سرد می فرستند با این تفاوت که در این سری از فرایند تسمه‌ها را از جهت سخت وارد غلتک‌ها می‌کنند ایراد شکلات پیچ از بین برود. ایراد شکلات پیچ به اندازه عرض و قطر تسمه بستگی دارد که هرچه عرض و قطر تسمه افزایش یابد کمتر با مشکل پدیده شکلات پیچ مواجه می‌شوند.

پس از انجام  مراحل گفته شده تسمه‌ها بر اساس وزن و تعداد سفارش در بسته بندی های سفارش داده شده بسته بندی می‌شوند و سپس وزن کشی می‌شوند.

معایب و مزایا تسمه ماشین کاری

مزایا و معایب تسمه ماشین کاری شده

مزایا

تولید تسمه به این شکل فواید بسیار زیادی دارد اما در یک نگاه اجمالی تسمه‌های ماشین کاری شده دو ویژگی خیلی مهم دارند. اول آنکه مشتری میتواند آلیاژ واندازه تسمه‌ها را بسته به نیازش خودش انتخاب کند. دوم آنکه تلرانس این تسمه‌ها خیلی کم است و با استانداردهای مورد نیاز بازار مطابقت دارد.

معایب

تولید تسمه های فولادی به روش تولید تسمه ماشین کاری دو عیب بسیار بزرگ دارد. اول آنکه تسمه های تولیدی با این روش تاب بر می‌دارند که یکی از ایرادات بزرگ در این نوع تسمه است. دوم آنکه تسمه های برش خورده دارای لبه‌های بسیار تیز و برنده است. با توجه به  این دو مشکل بعد از مرحله برشکاری قطعه‌های آهن را وارد دستگاه تابگیر کرده تا تابگیری شود. سپس بعد از تابگیری قطعات آهن را وارد دستگاه لبه گیر می‌کنند تا تیزی لبه‌ها برطرف شود. بعد از اتمام همه مراحلی که ذکر شد تسمه‌های تولید شده را در اندازه و وزن‌های سفارش شده بسته بندی کرده و روانه بازار می‌کنند.

قیمت تسمه آهن کاری

قیمت تسمه ماشین کاری 

قیمت تسمه‌های ماشین کاری شده بسته به نوع آلیاژ، ابعاد، وزن، ضخامت و کیفیت که مشتری سفارش میدهد متغیر است. البته به غیر از موارد گفته شده کارخانه سازنده نیز در تعیین قیمت تاثیر گذار است زیرا هر کارخانه کیفیت محصولاتش با سایر کارخانه ها فرق میکند. 

از جمله کار خانه های تولید کننده این نوع تسمه در ایران میتوان به  آریان فولاد، نورد آهنی اسپادانا، گروه صنعتی غفاری، شرکت فولاد کوهپایه و شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره نمود. محصولات این کارخانجات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات اروپایی می‌باشند.

برای تعیین و برآورد قیمت تسمه ماشین کاری شده می توانید به سایت آهن کاسپین مراجعه کنید.

تسمه ماشین کاری

تسمه فولادی ماشین کاری شده

تسمه فولادی ماشین کاری یکی از محبوب ترین تسمه‌های موجود در بازار است. از ویژگی‌های تسمه ماشین کاری به کاربردهای بی‌شمار آن می‌توان اشاره کرد. تسمه ماشین کاری در صنایع مختلف مانند کشتی سازی ماشین سازی ساخت سازه‌های فلزی و کابل تلفن وبرق استفاده می‌شود. از دلایل اصلی که این تسمه بسیار  پر کاربرد است دقت در ساخت آن و مواد اولیه خوبی که برای ساخت استفاده می‌شود است . البته این تسمه دارای ایراداتی  هم می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای تعیین قیمت و خرید انواع تسمه‌ها به سایت آهن کاسپین مراجعه کنید که یک سایت معتبر و باقیمت‌های بسیار مناسب است. 

سوالات شما

تسمه قطعه ای فولادی است که دارای عرض و قطر کم و طول بسیار زیاد است. عرض، طول، قطر و آلیاژ تسمه در اکثر اوقات توسط مشتری انتخاب می‌شود که همین امر موجب شده تا تسمه‌ها انواع بسیار زیادی در بازار داشته باشند. هر تسمه بسته به سایز و آلیازی که دارد کارایی و قیمت متفاوتی دارد. 

وزن تسمه‌های موجود در بازار به معیارها مختلفی بستگی دارد. وزن تسمه‌های در بازار یکسان نیست زیرا آلیاژ و سایزی که مشتری پیشنهاد می‌دهد باعث می‌شود وزن تسمه‌ها متفاوت باشد. البته برخی تسمه‌ها وزن در آنها به طور یکسان تقسیم نمی‌شود.

تسمه‌ها ی موجود ردبازار انواع و اقسام مختلفی دارند. اگر بخواهیم تسمه‌ها را بر اساس نحوه تولید تقسیم بندی کنیم تسمه ها به پنج دسته پرکاربرد تسمه نوردی،تسمه فابریک، تسمه صنعتی، تسمه ترانس و تسمه ماشین کاری دسته بندی می‌شوند. البته تسمه‌های دیگری هم در بازار وجود دارند که زیاد پرکاربرد نیستد.

تسمه فولادی ماشین کاری شده نوع خاصی از تسمه‌های پرکاربرد موجود در بازار است که طول آن نسبت به عرضش بسیار بیشتر است. در واقع تسمه فولادی صفحه فولادی است که سطح مقطع آن شبیه مستطیل است. ور در صنایع به خصوصی کارایی دارد.

تسمه ماشین کاری با توجه به اینکه قابلیت سفارشی سازی به خواست مشتری را دارد کاربر های بی شماری دارد. مهمترین کاربرد تسمه ماشین کاری استفاده از آن در ساخت گریتینگ است. تسمه یکی از اجرای اصلی گریتینگ است. از ویژگی‌های تسمه ماشین کاری به دقت بالا در ساخت آن و قابلیت سفارشی سازی آن می‌توان اشاره کرد.

تحمل وزن هر تسمه با تسمه های دیگر متفاوت است. تفاوت تحمل وزن تسمه‌ها به شرایط و مقدار دسایز و نحوه استفاده و آلیاژ تولیدی آن بستگی دارد. هرچه آلیاژ مورد استفاده در تسمه بهتر باشد قطعان تحمل وزن بیشتری از تسمه مشاهده می‌شود. البته برای افزایش تحمل وزن تسمه میبایست قطر و عرض آن را به نسبت طولش زیاد کرد.

صفحه فلزی شبکه‌ای است که از تسمه‌های فولادی پر کاربرد تشکیل شده است. جنس آن فولاد یا کامپوزیت است و اجزا آن بسته به کاربرد و خواص مورد نیاز از میلگرد به عنوان رابط، تسمه به عنوان باربر و قاب به صورت شبکه‌های مستطیلی، مربعی، مثلثی و… تشکیل می‌شود.

گریتینگ یکی از پر کاربرد ترین محصولات فلزی است که استفاده‌های بی شماری از آن می‌شود. استفاده اصلی از این محصول پر کاربرد در ایران در صنایع پتروشیمی است. از دیگر کاربردهای این محصول می توان به استفاده از آن در کشتی سازی، صنایع غذایی و شیمیایی، کنال‌های آب، دریچه‌های فاضلاب، سکو های نفتی و… است.  

ساخت تسمه ماشین کاری بعد از حمل ورق‌های فولادی از کارخانه فولاد به صنایع تبدیلی به سه مرحله کلی تقسیم میشود.مرحله اول برش ورق مادر به کمک دستگاه گیوتین و در مرحلهع دوم باقرار دادن تسمه در زیر غلتک پدیده شمشیری شدن را بر طرف می کنند. در مرحله آخر پدیده شکلات پیچ را در تسمه‌ها بر طرف می‌کنند. 

پدیده شکلات پیچ پدیده‌ای مختص به فلزات است . در هنگام برش تسمه‌ها با گیوتین تسمه‌ها به حول محور عرضی خود میپیچند و به اصتلاح شک/لات پیچ می شوند. 

این پدیده هم همانند پدیده شکلات پیچ مختص به فلزات است. در این پدیده هنگام برش تسمه‌های فولادی با گیوتین ورق بر تسمه‌ها به حول محور عرضی خود میپیچند و به اصتلاح شمشیری می‌شوند.

تاب بر داشتن تسمه‌ها به دو عنصر طول و ضخامت تسمه بستگی دارد که هرچه ضخامت و طول تسمه افزایش یابد تسمه کمتر تاب بر می‌دارد.

تسمه ماشثین کاری شده قیمت ثابتی ندارد چراکه بسته به نیاز مشتری آلیاژمصرفی در تسمه ماشین کاری شده متفاوت است. علاوه بر آلیاژ سایز تسمه بسته به نیاز مشتری تغیر می‌کند.

به دلیل اینکه در ساخت این تسمه از فلزات و آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود این تسمه به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. البته این رنگ‌ها کم رنگ هستند.

شما عزیزان می‌توانید برای خرید و یا تعیین قیمت تسمه‌های ماشین کاری شده به سایت آهن کاسپین مراجعه کنید. آهن ئکاسپین یک سایت معتبر در حوزه عرضه و توزیع محصولات فلزی است.

جستجوی خود را وارد کنید