لوله مانیسمان رده 20 01 - آهن کاسپین

لوله مانیسمان رده 20 چیست؟

لوله مانیسمان رده 20 یک لوله فولادی با دیواره نازک و ضخامت کم است ،این لوله از خانواده لوله های مانیسمان (بدون درز) است اما با توجه به شرایط و امکانات به چند روش دیگر نیز تولید میشود. این لوله به دلیل مقاومت خوبی که در برابر خوردگی ، فشار و حرارت دارد از آن در صنایع سبک مورد استفاده قرار میگردد. اما لوله مانیسمان رده 20 مناسب استفاده در فشار های بالا نمیباشد ، برای مصارف پر فشار صنعتی بهتر است که از لوله مانیسمان با رده های 40 ، 80 یا 160 استفاده شود.

منظور از رده 20 ابعاد و ضخامت آن نیست در حقیقت به دو معیار اشاره دارد. تحمل فشار این لوله برابر با 20 کیلوگرم در ضخامت استاندارد 2 میلی متر است. لوله مانیسمان رده 20 دارای مقاومت کششی معادل 20.000 پوند بر اینچ مربع میباشد.

تحمل فشار مداوم لوله مانیسمان رده 20

تحمل میزان فشار مداوم در لوله مانیسمان رده 20 بستگی به قطر داخلی ضخامت دیواره ها و شرایط استفاده  آن دارد. اما با توجه به استاندارد های معمول در صنعت تحمل فشار بار در لوله های مانیسمان رده 20 در حدود 270 بار به صورت مداوم و در شرایط خاص دمایی  ممکن است تحمل آن بیشتر باشد.

اندازه لوله مانیسمان رده 20

تولید لوله مانیسمان رده 20 در اندازه های متنوعی صورت میگیرد. که دارای سه معیار اصلی قطر داخلی ، قطر خارجی و ضخامت دیواره هستند به طور معمول لوله ها در شاخه های 6 متری عرضه میشوند و اندازه های استاندارد آن به شکل زیر هستند:

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 با رده 40

تفاوت اصلی لوله مانیسمان رده 20 و 40 در ویژگی های فیزیکی و مکانیکی آنهاست این ویژگی ها شامل :

ضخامت دیواره : ضخامت دیواره لوله مانیسمان رده 40 ازلوله مانیسمان رده 20 بیشتر است که باعث مقاومت بیشتر در برابر فشار ، ضربه و استحکام بالاتری نسبت به لوله رده 20 شود.

میزان تحمل فشار : لوله مانیسمان رده 40 برای فشار های بالاتری طراحی شده اند. از این رو در صنایع حساس و سنگین از آن استفاده میشود.

قیمت عرضه: به طور کلی لوله مانیسمان رده 40 قیمت بالاتری نسبت به لوله های رده 20  دارد. این امر باعث افزایش قیمت  میشود.

کاربرد لوله مانیسمان رده 20

لوله مانیسمان رده 20 دارای تحمل فشار و دمای کمتری نسبت به سایر رده های لوله مانیسمان هستند، اما به دلیل داشتن مزیت هایی مانند پایداری شیمیایی و مقاومت در برابر سایش و اکسیداسیون، قابلیت اتصال آسان و هزینه پایین تر نسبت به سایر لوله های فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع دارد.

کاربرد های لوله مانیسمان رده 20 در صنایع

 

لوله مانیسمان رده 20 -آهن کاسپین

 

آلیاژ و متریال لوله مانیسمان رده 20

فولاد آلیاژی ماده اصلی در تولید لوله مانیسمان رده 20 و سایر رده های لوله مانیسمان میباشد.

فولاد کربنی آلیاژی از آهن و کربن است که درصد کربن آن بین 0.02 الی 2.14 درصد متغییر است، در این رده فولاد محدوده کربن بین 0.22 تا 0.30 متغییر میباشد ، علاوه بر این میتواند شامل فلزات دیگری چون منگنز ، فسفر و … برای افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد آن مورد استفاده قرار میگیرند.

فرآیند تولید لوله مانیسمان رده 20

 تولید لوله مانیسمان به چند روش صورت میگیرد که هر کدام را برایتان توضیح دادیم :

  1. نورد شمش قولادی 
  2. فرآیند آهنگری یا فورجینگ

 

نورد شمش های فولادی 

روش نورد شمش به عنوان مرسوم ترین راه برای تولید لوله مانیسمان رده شناخته میشود. در این فرآیند پس از تشکیل شمش مناسب میان آن به وسیله یک بیلت به اندازه قطر لوله مانیسمان رده سوراخ میشود.

فرآیند  آهنگری (Forging)  

دراین فرآیند یک قطعه فولادی نورد دیده با ضخامتی کمتر از قطر داخلی لوله ، در یک دستگاه آهنگری که به طور معمول از یک مارتیس و رولر تشکیل شده قرار میگیرد، با چرخیدن رولر قطعه فولادی تحت فشار ، اصطحکاک و دمای بالایی قرار میگیرد به حالت لوله در می آید. در این فرآیند لوله هایی بدون درز با تحمل فشار بالا تولید میشوند.

مراحل آهنگری لوله مانیسمان رده 20

تست های  آزمایش لوله مانیسمان رده 20

لوله های مانیسمان رده 20 برای استفاده در صنایع  قبل از ورود به بازار باید تحت آزمایش های کیفیت و استندارد قرار میگیرند برخی از این آزمایش ها شامل:

آزمون هیدرواستاتیک : در این آزمایش لوله ها با سیالات در فشار بالا پر میشوند، تا از مقاومت آن در برابر فشار سیالات مطمئن شویم.

تست پایداری : در این مرحله لوله ها در بازه های زمانی مورد نظر تحت فشار قوی قرار میگرند. استحکام و عدم تغییر شکل آن در مرور زمان مورد برسی قرار میگیرد

تست ترآوایی جریان مغناطیسی : در این تست لوله در میدان های مغناطیسی قرار میگیرمد. معیار ترآوایی آن اندازه گیری میشود، تا از وجود ناهمواری و ترک های احتمالی مطلع شویم.

آزمایش امواج اولتراسونیک : این مرحله نیز مانند مرحله قبل لوله با امواج فراصوت اسکن میشود تا از صاف و صیقلی بودن لوله مطمئن شویم.

تست سختی : در این مرحله سختی لوله محاسبه میشود تا از مقاومت آن در برابر خوردگی و سایر عوامل تاثیر گزار بیرونی مطلع شویم.

البته تست هایی دیگر چون کشش ، انعطاف و تست ضربه نیز ممکن است برای تایید کیفیت لوله مورد استفاده قرار گیرد.

 

لوله مانیسمان رده 20 02 - آهن کاسپین

کارخانه های تولید لوله مانیسمان رده 20 در ایران

در ایران لوله مانیسمان رده 20 با کیفیت بالا و مطابق استاندارد های جهانی توسط کارخانه های زیر تولید میشود:

  1. کارخانه نورد لوله اهواز
  2. کارخانه لوله دقیق کاوه ایرانیان
  3. کارخانه نورد و پروفیل ساوه
  4. کارخانه فولاد صنعت
  5. کارخانه لوله گستر اسفراین

نکات مهم در خرید لوله مانیسمان

برای خرید لوله مانیسمان رده 20 بهتر است چند موضوع را تحت برسی قرار دهید. امروزه با روش های مختلفی لوله های درزدار رده 20 ضعیف و ارزان قیمت را  به عنوان لوله مانیسمان رده 20 به فروش میرسانند. برای خرید لوله مانیسمان رده 20 بهتر است از شرکت های بازرگانی معتبر اقدام به خرید کنید.

 ما در تیم آهن کاسپین با سالها تجربه انواع لوله را به صورت مستقیم از درب کارخانه برایتان فراهم کرده ایم و با تیمی متخصص پیش از فروش محصول به شما آن را تحت بازرسی های مختلف قرار میدهیم تا از کیفیت و اصل بودن آن مطمئن شویم.

 

 

 

جستجوی خود را وارد کنید