لوله مانیسمان گالوانیزه 02 - آهن کاسپین

 

لوله مانیسمان گالوانیزه

لوله مانیسمان گالوانیزه یا لوله بدون درز ، همان لوله مانیسمان یا لوله هایی از جنس فولاد کربنی هستند که فاقد نقطه ی جوشی هستند و یکپارچگی دارند با این تفاوت که برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در برابر برخی مواد شیمیایی تحت فرآیندی به نام گالوانیزاسیون قرار میگیرند.در فرآیند گالوانیزاسیون لایه ای بر روی لوله قرار میگیرد و باعث بهبود خواص مکانیکی ، طول عمر و زنگ زدگی لوله میشود.

 

فرآیند گالوانیزه کردن لوله مانیسمان

گالوانیزه کردن به طور کلی یک روش پوشش دهی فلزات با لایه ای از فلز روی میباشد علت این امر این است که زمانی که آهن تحت رطوبت قرار میگید با آن واکنش داده و اصطلاحا اکسیده یا زنگ زده میشود؛ این فرآیند به افتخار سازنده آن لویی آلبرت گالوانی فرآیند گالوانیزه کردن نام گذاری شد.در این فرآیند پس از تمیز کردن سطح لوله آن را در استخری از فلز روی گرم غوطه ور میکنند که باعث میشود چند لایه فلز روی-آهن در سطح داخلی و خارجی لوله ایجاد شود.فرآیند گالوانیزاسیون اکنون به دو روش گرم و سرد انجام میشود.

 

فرآیند گالوانیزه گرم لوله مانیسمان

در این روش لوله های مانیسمان به صورت مستقیم درون استخری از محلول روی گرم قرار میگیرند و به اصطلاح حمام گرم داده میشود ، که باعث میشود لایه ای به شکل بلور و با ضخامت مناسب روی لوله ایجاد شود.این روش برای لوله هایی با ضخامت بالا استفاده میشود.زیرا میتوان روی آن لایه ای ضخیم از جنس گالوانیزه ایجاد کرد.

 

مراحل فرآیند گالوانیزه گرم

آماده سازی سطح لوله : در این مرحله سطح لوله را با استفاده از روش های مختلفی از جمله شستشو با محلول های شوینده مخصوص و روش سنگ زنی از هرگونه آلاینده پاک میکنند تا سطح آن کاملا تمیز شده و آماده پذیرش محلول روی شود.

آماده سازی محلول روی :در این مرحله محلول اصلی روی کلرید آهن تحت دمای مناسبی گرم میشود و آماده ی فرآیند حمام گرم برای قرار گیری لوله ها درون آن میشود.

حمام گرم در استخر گالوانیزه : در این مرحله لوله های مانیسمان درون محلول روی قرار میگیرند و به طور مستقیم تحت حمام قرار میگیرد؛ البته نیاز است تا دمای حمام به دقت کنترل شود تا فرآیند تشکیل لایه ها به درستی روی آن انجام شود زمان لازم برای انجام این مرحله بستگی به ضخامت و رده لوله ها دارد.

خروج از استخر گالوانیره : پس از اتمام زمان حمام گرم لوله ها از محلول خارج میشوند، دراین مرحله بسیار مهم است که لوله به درستی از محلول تمیز شده و بعد از آن به وسیله آب ، هوادهی یا روش های دیگر خنک سازی به دمای محیط میرسند.این مرحله بسیار مهم است زیرا در صورت درست انجام نشدن آن ممکن است لکه های سفید برآمده و ناهمواری های سطحی رو لوله ایجاد کند.

برسی کیفیت فرآیند: بعد از خنک سازی لوله ها ضخامت و یکنواختی لایه ی گالوانیزه شده اندازه گیری میشود تا از درست تشکیل شدن لایه گالوانیزه بر روی لوله اطمینان حاصل شود.

پایاندهی : در این مرحله لوله های گالوانیزه شده طبق طول های مورد نیاز برش میخورند.

کنترل کیفیت نهایی : در این مرحله لوله های گالوانیزه شده تحت آزمایش های مختلفی قرار میگیرند تا از کیفیت عملکرد آن در شرایط مختلف و استاندارد بودن آن مطمئن شویم.

 

لوله مانیسمان گالوانیزه 01 - آهن کاسپین

 

فرآیند گالوانیزه سرد لوله مانیسمان

فرآیند گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون روشی است که در آن از جریان الکتریکی برای گالوانیزه کردن فلزات استفاده میشود ، در این روش لوله مانیسمان با ایجاد دو سر منفی و مثبت آند و کاتد از طریق عبور از یک محلول الکترولیت مانند سولفات روی گالوانیزه میشوند. در این روش لوله به عنوان کاتد و فلز لایه گالوانیزه به عنوان آند قرار میگیرد.این روش بیشتر برای لوله هایی با ضخامت و رده های پایین و ایجاد روکش بر روی فلزات کاربرد دارد.

 

مراحل فرآیند گالوانیزه سرد

آماده سازی اولیه : ابتدا در این مرحله قبل از شروع فرآیند عملیات پاک سازی لوله از آلودگی ، روغن و رسوب انجام میشود.

محلول الکترولیت : یک محلول الکترولیتی که خاصیت عبور جریان را از خود داشته باشد آماده میشود در فرآیند گالوانیزه کردن با روی از نمک فلزی روی (سولفات روی) استفاده میشود.

آند و کاتد : برای انجام یک واکنش الکتروشیمیایی لوله هایی که میخواهیم گالوانیزه شوند نیاز به دو قطب با بار های جذب کننده هم دیگر داریم  یک سر منفی و یک سر مثبت  که به آنها آند و کاتد میگویند ؛ لوله های فولادی  به عنوان کاتد و فلز روی به عنوان آند قرار میگیرد سپس مواد داخل محلول نمک روی برای واکنش الکترولیت قرار میگیرند.

واکنش الکترولیز : فلز های آند و کاتد واکنش پس از قرار گیری در محلول نمک فلزی تحت جریان الکتریکی قرار میگیرند در این فرآیند یون های فلز آند از سطح آن جدا شده و به سپس روی سطح فلز کاتد رسوب میکند و باعث ایجاد یک لایه ی گالوانیزه بر روی سطح فلزی لوله یا ورق میشوند.

پایان واکنش : پس از اتمام فرآیند لوله ها از داخل محلول الکترولیت خارج شده و خشک و تمیز میشوند.

 

لوله مانیسمان گالوانیزه - آهن کاسپین

 

کاربرد لوله مانیسمان گالوانیره

لوله مانیسمان گالوانیزه به دلیل خواص شیمیایی مناسب مقاوم در برابر اکسیدشدن ، تحمل محیط های خورنده اسیدی و بازی ، دوام بالا ، کاهش هزینه های تعمیرات دوره ای به دلیل ترکیدگی یا نشتی لوله در صنایع کاربرد های متنوعی دارد برخی از این کاربرد ها در صنایع عبارتند از :

سیستم های آب و فاضلاب : لوله مانیسمان گالوانیزه بخاطر مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی در لوله کشی آب و فاضلاب استفاده میشود.

ساختمان سازی : لوله های مانیسمان گالوانیزه به دلیل مقاومت و دوام خوب در شرایط جوی مختلف در سیستم لوله کشی ساختمان ها و سازه های فلزی دارند استفاده میشوند

صنعت برق : در صنعت برق برای محافظت از سیم ها و کابل های برق در برابر خوردگی و زنگ زدگی آنها از درون لوله های مانیسمان گالوانیزه عبور میدهند.

صنعت خودروسازی : لوله های مانیسمان گالوانیزه در صنایع خودروسازی نیز کاربرد دارد و در سیستم انتقال سوخت و تهویه خودرو مورد استفاده قرار میگیرند.

صنایع کشاورزی : به دلیل خواص ویژه ضد زنگ لوله مانیسمان گالوانیزه برای سیستم آبیاری و هدایت مایعات از لوله مانیسمان گالوانیزه استفاده میشود.

قطعات و تجهیزات صنعتی : در ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی مانند پنل های برق ، قطعات ماشین آلات مورد استفاده قرار میگیرند.

 

خرید لوله مانیسمان گالوانیزه

برای خرید لوله مانیسمان گالوانیزه ، لوله درزدار گالوانیزه و انواع لوله استیل بدون واسطه و با بهترین کیفیت و قیمت موجود در بازار  میتوانید با کارشناسان با تجربه آهن کاسپین تماس بگیرید.و با دریافت پیش فاکتور رسمی با اطمینان و خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

جستجوی خود را وارد کنید