ورق سقف عرشه فولادی

فهرست مطالب

عرشه فولادی آهن کاسپین
فهرست مطالب

ورق سقف عرشه فولادی 

ورق سقف عرشه فولادی یکی از پرکاربردترین‌ها در حرفه ساخت سقف‌های مختلف است. ورق فلزی یک صفحه تخت ساخته شده از فلزات گوناگون است که از گذشته‌های دور تا به حال مورد استفاده قرار گرفته تا به امروز که به یکی از اعضای جدا نشدنی صنایع مختلف تبدیل شده است. امروزه این ورق در صنایع مختلفی از جمله هواپیما سازی، حمل و نقل، خودروسازی و غیره و غیره استفاده می‌شود تا در جهت رشد و پیشرفت این محصولات قدم بردارد. ورق‌های فلزی که از انواع و اقسام مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام به یک نحوی در یک صنعتی کاربرد دارند البته گفتنی است که با توجه به فلز مورد استفده، ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها با هم فرق دارد. اما در این مقاله موضوع صحبت ما ورق عرشه فولادی گالوانیزه است که یکی از انواع ورق‌های فلزی مورد استفاده در صنایع امروزی است. تیم آهن کاسپین سعی در این دارد تا در این مقاله به طور مفصل به این ورق بپردازد و برای شما اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که در هنگام خرید این ورق با دانش بیشتری نسبت به آن اقدام کنید. پس با ما همراه باشید.

به نقل از سایت WZPGI.COM درباره ورق سقف عرشه فولادی :

ورق عرشه فولادی گالوانیزه در ساخت سازه های فولادی برای بهبود سختی آن استفاده می‌شود. این ورق‌ها از ورق‌های گالوانیزه با روی بالا ساخته شده و از طریق نورد و خمش سرد پروفیل شده است که مقاومت در برابر خوردگی بالا و دوام عالی را ارائه می دهد. یکی از انواع آن یعنی عرشه فلزی موجدار برای حمایت از بتن کف، از جمله عرشه سقف سازه ای یا عرشه کف مرکب استفاده می شود. این ورق‌ها محصولاتی هستند که به عنوان یک پایه قوی در ساخت سقف استفاده می شود. محبوب ترین نوع آن‌ها B-Deck با دنده های پهن است. سایر انواع متداول عبارتند از عرشه A (پانل سقف آجدار باریک)، عرشه F (دنده میانی) و عرشه N (دنده عمیق). گفتنی است که عرشه کف نوعی پانل فلزی راه راه برای استفاده در کف سازی است. البته به آن عرشه کامپوزیت نیز می گویند زیرا ترکیبی از پانل های سقف بتنی و فلزی است. عرشه کف به عنوان یک تقویت کننده کششی برای بهبود استحکام پانل کف و همچنین کاهش استفاده از آرماتور و بتن عمل می کند.

ورق سقف عرشه فولادی چیست؟

همانطور که خدمتتان عرض کردیم، ورق فلزی دارای انواع مختلف با روش‌های تولید و خواص مختلف و همچنین کاربرد‌های گوناگون و خاص است. این محصولات در بسیاری از حرفه ها و صنایع نقش اساسب و کلیدی دارند و می‌توانند به عنوان یک مهره کلیدی در صنعت خاصی بهره برداری شوند. ورق عرشه فولادی گالوانیزه یکی از این موارد است. یعنی یکی از صد‌ ها مدل و نوع مختلف ورق فولادی که تولید می‌شود. این ورق به ورق عرشه نیز معروف است زیرا نام طولانی دارد و با گذر زمان مخفف آن بیشتر کاربرد پیدا کرده است. این ورق یک عنصر مهم و سازنده در پروژه‌های ساختمانی است و در قسمت‌هایی مانند ساخت کف ساختمان و حتی ساهت سقف ساختمان کاربرد دارد و استفاده می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم راجب ساختار این ورق با شما صحبت کنیم اینگونه است که این اوراق با یک لایه روی از طریق فرایندی پوشانده می‌شوند و به کار گرفته می‌شوند. در ادامه مطلب درباره انواع ورق‌های عرشه یا همان عرشه فولادی گالوانیزه و روش تولید و ویژگی‌های آن باهم صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

ورق سقف عرشه فولادی

انواع ورق عرشه فولادی:

همانطور که گفتیم ورق‌های سقه عرشه فولادی دارای انواع و اقسام مختلفی است که در این قسمت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

در ورق‌های عرشه فولادی یکسری کاربرد‌ها وجود دارد که استفاده‌های ساختمانی جزو آن است. البته انواع مختلف این ورق کاربرد‌های دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم رسید. فعلا در این قسمت به انواع ورق سقف عرش خواهیم پرداخت و آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

نوع اول: ورق عرشه سقفی

نوع اول که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، ورق عرشه‌ای سقفی است که در ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود و در ساخت سقف به عنوان پروفیل‌های مختلف وجود دارد و از آن‌ها به عنوان پایه ساز برای ساخت سقف استفاده می‌شود.

نوع دوم: ورق عرشه ذوزنقه‌ای

این اوراق همانطور که از اسم آن پیداست یک شکل ذوزنقه‌ای دارد و قابلیت سازه‌ای بالایی دارد و در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود تا در پیشبرد صنایع مختلف به صورت قوی ظاهر شود.

نوع سوم: ورق عرشه مش باز

این اوراق دارای یک سطح سوراخ دار و مشبک هستند که در کارهایی مانند تهویه و زهکشی استفاده می‌شوند.

نوع چهارم: ورق عرشه کامپوزیت

در این اوراه، برای ایجاد یک کف کامپوزیت، فولاد با روکش بتنی ادغام می‌شود. در این مواقع با اینکه استحکام بالایی بوجود می‌آید وزن کاهش می‌یابد البته که این اوراق خاصیت ضد آتش سوزی را دارند و در برابر حریق مقاومت دارند.

نوع پنجم: ورق عرشه سلولی

این ورق‌ها بر روی سطح خود یکسری سلول یا به اصطلاح جیب دارند که استحکام را حفظ و وزن را کاهش می‌دهند و در کاربری‌هایی که نیاز به یک سازه سبک است استفاده می‌شوند.

نوع ششم: ورق عرشه فرم

این ورق‌ها دارای یک سطح صاف هستند و برای اینکه در طول ساخت و ساز از ساختار پشتیبانی کنند استفاده می‌شوند؛ به طوری که به عنوان یک قالب ثابت برای دال‌های کف بتنی استفاده می‌شوند.

نوع هفتم: ورق عرشه تایپ B

یکی از پرکاربردترین ورق‌های عرشه فولادی امروزه، این مدل ورق است که سطحی آجدار دارد و استحکام و دوام بالایی دارند که برای کاربرد‌های مختلف مورد استفاده هستند.

نوع هشتم: ورق عرشه تایپ N

یکی دیگر از ورق‌های پرکاربرد در زمینه‌های مختلف این مدل است که مسطح هستند و طراحی دنده ای باریکی دارند. برای اینکه در ساختمان سازی یک سطح کافی برای ریختن بتن وجود داشته باشد از این اوراق استفاده می‌شود و به صورت کلی برای بارهای سبک تر مورد استفاده هستند.

نوع نهم: ورق عرشه تایپ F

اگر سطح بالاتری از اتصال بتن مورد نظر بود باید از این ورق‌ها استفاده شود. این مدل ورق عرشه‌ای دارای شکلی به مانند دم کبوتر است که این شکل به صورت الگویی تکرار شده است.

نوع دهم: ورق عرشه تایپ Q

این ورق‌ها به بهتر شدن عملکردی که بین عرشه فولادی و بتن وجود دارد کمک می‌کند تا برای کاربردهای سنگین تر مورد استفاده شوند. تایپ Q دارای یکسری مشخصات خاص و منحصر به فرد است.

نوع یازدهم: ورق عرشه تایپ H

تایپ H در شرایطی کاربرد دارد باید در برابر بارهای سنگین مقاومت داشته باشند. این مدل دنده‌های بلندی دارند و همین موضوع باعث می‌شود ظرفیت حمل بار خوبی ارائه داده بشود.

انواع ورق عرشه

ویژگی‌های ورق سقف عرشه فولادی:

انواع و اقسام ورق‌های سقف عرشه فولادی دارای خواص و ویژگی‌های خاص خود هستند که هر کدام را برای کاربرد‌های خاص خود مورد استفاده قرار می‌دهند تا صنعت و یا حرفه مورد نظر پیش برود. این اوراق به صورت کلی اولا برای دال‌های بتنی و سپس برای کابردهایی مانند ساخت سقف و کف سازی استفاده می‌شوند. در این قسمت یکسری ویژگی‌های این ورق را باهم بررسی خواهیم کرد تا دلیل محبوبیت دو چندان این ورق را باهم بررسی کنیم:

ویژگی اول: ظرفیت تحمل بار

این اوراق ضخامت و پروفیل‌های مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها براییکسری کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته اینکه شما بخواهید کدام ورق را در صنعت و حرفه خود استفاده کنید یک مسئله ای است که اولا به نوع حرفه و دوما به استفاده‌ای که می‌خواهید از این ورق داشته باشید بستگی دارد.

ویژگی دوم: مقاوم بودن در برابر آتش

این ورق‌ها یکسری پوشش‌های درجه بندی دارد و به طرزی طراحی شده که در برابر آتش مقاوم باشند. ورق عرشه فولادی در این زمینه باعث می‌شود که سرعت گسترش شعله کاهش یابد و سازه در هنگام آتش سوزی ایمنی بالایی داشته باشد.

ویژگی سوم: استحکام بالا

یکی از ویژگی‌هایی که این ورق دارد این است که دوام و عمر مفید بالایی دارند و برای کاربردهایی نیاز به این ویژگی‌ها دارد مورد استفاده هستند. ورق مورد نظر ما طراحی ای دارد که در بر اساس آن یک استحکام قوی و بالایی داشته باشد و در اثر این خاصیت می‌تواند بدون اینکه بشکند یا ترک بخورد، بارهای سنگین را تحمل کند.

ویژگی چهارم: سطح صاف

اگر خاطرتان باشد در قسمت قبلی راجب ورق عرشه تایپ N صحبت کردیم، این نوع ورق‌ها برای استفاده در قسمت‌هایی که در آن یک سطح صاف برای بتن مورد نیاز است استفاده کرد. دلیل آن هم این است که این ورق‌ها سطحی صاف و دقیقی دارند.

ویژگی پنجم: مقاوم بودن در برابر خوردگی

این نوع از اوراق با یک نوع لایه محافظ پوشانده می‌شوند تا از این ورق‌ها در محیطی که ممکن است عواملی مانند خوردگی روی ورق تاثیر بگذارد محافظت کند.

ویژگی ششم: آسان بودن کار با این ورق و نصب آن

این ورق هزینه تعمیراتی کمی دارد به این دلیل که بسیار با دوام است و علاوه بر آن نصب این ورق نیز آسان است و نیازی نیست که زمان و هزینه زیادی را صر این کرد تا این ورق را نصب نمود و از آن استفاده کرد.

ویژگی هفتم: حفره دار بودن

یکی از ویژگی‌هایی که این ورق داراست این است که دارای حفره است و این موضوع باعث می‌شود تا امکان استفاده شدن آن در کارهایی مانند تهویه هوا فراهم شود.

ویژگی هشتم: سبک وزنی

این نوع ورق‌ها با اینکه استحکام بالایی دارند، ورق سقف عرشه فولادی در مقایسه با دیگر ورق‌های همشکل و مواد سقف نسبتا سبک وزن و این موضوع به کم شدن وزن سازه کمک می‌کند.

ویژگی نهم: مقاوم بودن در برابر آب و هوا

این ورق‌ها بر اساس ویژگی که دارند برای مثال مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در برابر شرایط سخت آب و هوایی مانند باران و برف مقاوم هستند همچنین یک مقاومت را در برابر اشعه ایکس یا همان ماورا بنفش از خود نشان می‌دهند که یک پوئن مثب در انتخاب ورق سقف عرشه فولادی در ساختن سقف است.

ویژگی دهم: مقرون به صرفه بودن

این ورق‌ها به چند دلیل بسیار مقرون به صرفه هستند. این موضوع چند دلیل دارد که عبارتند از دوام بالا و سهولت نصب و همچنین کاهش زمان ساخت باعث می‌شود که این ورق بسیار مقرون به صرفه باشد و در هزینه‌های پیش رو که ممکن است پیش بیاید صرفه جویی شود.

ویژگی یازدهم: جذابیت

یکی از ویژگی‌های محبوب در ورق سقف عرشه فولادی زیبایی شناختی آن است. تعدادی از پروفیل‌های این ورق هستند که بسیار کاربردی‌اند و یکسری انتخاب مناسب برای این است که زیبایی ظاهری این ورق افزایش یابد.

ویژگی دوازدهم: عایقی برای صدا

این ورق‌ها یک ویژگی بسیار جذاب دیگر دارند به نام عایق صدا. شاید در تبلیغات تلویزیونی راجب پروفیل‌هایی که عایق صدا هستند را دیده باشید. این ویژگی ورق سقف عرشه فولادی این امکان را می‌دهد که که صدای کمتری بین محیط بیرون و داخل ساختمان رد و بدل شود.

ویژگی سیزدهم: عایق حرارت

ورق سقف عرشه فولادی یک ویژگی خاص دیگر به نام عایق حرارتی دارند. این ورق‌ها که در ساخت سقف از آن استفاده می‌شود می‌توانند نور خورشید را بازتاب کنند و به گرم نشدن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنند.

کاربرد ورق عرشه فولادی چیست؟

همانطور که خواندید، ورق‌های سقف عرشه فولادی ویژگی‌های زیاد و همچنین مطلوبی دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده که این ورق در قسمت‌های مختلفی کاربرد داشه باشند و محبوب باشند. به نوعی این اوراق همه کاره هستند و در کاربرد‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از دلایلی که این اوراق در ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که استحکام و دوام بالایی دارند است و این ورق را به یک گزینه محبوب در این زمینه تبدیل کرده است. در این قسمت اما به صورت مفصل راجب کاربردهای ورق‌های سقف عرشه فولاد صحبت خواهیم کرد و محبوب ترین کاربردهای آن را خدمتتان خواهیم گفت:

کاربرد اول: استفاده در ساختمان‌های مسکونی

یکی از مهم ترین کاربردهایی که این نوع ورق دارد استفاده شدن در ساختمان‌های مسکونی است. این ورق در برخی از ساخت و سازهای مسکونی در آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند و کاربردی که دارند در قسمت پشت بام و فضای بیرونی است.

کاربرد دوم: بیمارستان و تاسیسات مراقبتی

این ورق در ساختمان‌های بیمارستانی نز استفاده می‌شود برای اینکه در این نوع ساختمان‌ها دوام یک خصیصه ضروری است. این ورق برای نصب تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

کاربرد سوم: ساختمان‌های تجاری و صنعتی

ورق سقف عرشه فولاد در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و در قسمت‌هایی مانند کارخانه و انبار و حتی ساختمان‌های فروش هم استفاده می‌شود. این محصول یک گزینه محبوب و همچنین با دوام است که همین ویژگی آن را به یک گزینه مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

کاربرد چهارم: ساختمان‌های اداری

در این ساختمان‌ها از ورق سقف عرشه فولادی به عنوان تهویه هوای HVAC استفاده می‌شود و دلیل اینکه از این ورق استفاده می‌شود این است که دوام و استحکام بالایی دارند.

کاربرد پنجم: استفاده در ساخت پنل خورشیدی

در مدارس اروپایی و آمریکایی از سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود که به دلیل عملکرد و دوامی که دارند برای استفاده در ساخت پنل خورشیدی کارآمد هستند.

کاربرد ششم: استادیوم

در تحمل وزن دکل چراغ برقی که در استادیوم وجود دارد و همچنین در زیر ساخت‌های استادیوم استفاده می‌شوند و در این زمینه کارآمد و مفید هستند.

کاربرد هفتم: استفاده در ساختمان‌های مربوط به کشاورزی

در ساخت انبارهای کشاورزی یکسری نیازهایی به ورق سقف عرشه‌ای وجود دارد و این محصول در آن زمینه نیز مورد استفاده است. برای اینکه از دام و وسایل کشاورزی و مزرعه داری مراقبت شود از این ورق استفاده می‌شود زیرا دوام و استحکام بالایی دارد.

کاربرد هشتم: مرکز سرور

در مراکز سروری و داده نیاز است تا برای اینکه از سرورها مراقبت و محافظت شود به یک سقف قوی نیاز دارد. ورق سقف عرشه فولادی در این قسمت فعالیت دارد و باعث می‌شود حفاظت و مراقبت لازم فراهم شود.

کاربرد نهم: استفاده در مراکز خرید و پاساژها

برای اینکه از خطرات جوی و آب و هوایی در مراکز خرید جلوگیری شود و در وسایل روشنایی و تابلوها نیز حالت پشتیبانی را انجام دهیم، در مراکز خرید و پاساژها از این نوع ورق در سازه استفاده می‌شود.

کاربرد دهم: استفاده در مراکز تفریحی

زمین‌های ورزشی و استخرهای سرپوشیده برای ساخت سقف خودشان و اینکه یک سقف یکپارچه داشته باشند و از دوام و استحکام آن اطمینان حاصل کنند؛ صنعتگران از ورق سقف عرشه فولادی استفاده می‌کنند.

کاربرد یازدهم: استفاده در پارکینگ

در ساخت گاراژهای چند طبقه برای اینکه یک پوشش ضد آب ایجاد شود و همچنین وزن بسیار بالایی که بر کف یک طبقه و سقف طبقه زیرین وارد می‌شود را تحمل کند از ورق سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود.

کاربرد دوازدهم: نوسازی

در پروژه نوسازی سقف‌های قدیمی، طراحان از ورق سقف عرشه فولادی استفاده می‌کنند تا آن سقف را جایگزین و یا تعمیر کنند.

کاربرد سقف عرشه

انواع گل میخ‌ سقف عرشه فولادی:

یکی از وسایل جانبی که در ورق سقف عرشه فولادی و ساختار آن استفاده می‌شود، گل میخ است. ورق سقف عرشه فولادی برای اینکه بتواند به تیرچه‌ها یا پرلین متصل شود، به گل میخ احتیاج دارد. اتصال دهنده‌ها یا ناودانی‌ها هستند که این اتصال را انجام می‌دهند و یک موردی که وجود دارد انتخاب نوع ناودانی به نوع عرشه فولادی و قوانین ساختمان سازی و ضخامت ورق و مشخصات خاصی که برای ساخت یک سقف مورد نیاز است بستگی دارد. اما در این قسمت به طور کلی متداول‌ترین و محبوب‌ترین گل میخ‌های موجود در بازار را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید:

مورد اول: پین جوش

یک نوع از بست‌هایی که برای متصل کردن ورق سقف عرشه فولادی به تکیه گاه یا همان تیرچه از آن استفاده می‌شود پین‌ها هستند. پین به پین جوش و یا میخ جوش هم معروف است. طرز کار آن‌ها به این صورت است که برای اینکه یک نقطه اتصال امن برای ورق ایجاد کنند به آن جوش داده می‌شوند.

مورد دوم: پرچ

احتمال نام پرچ تا به حال بارها به گوشتان خورده باشد. پرچ یک نوع متصل کننده استوانه‌ای است که از آن برای متصل کردن ورق‌های عرشه فولادی استفاده می‌شود. طرز کار آن‌ها به این صورت است که پرچ‌ها در سوراخ‌های از پیش تعبیه بر روی ورق و همچنین تکیه گاه فرو میروند و انتهای آن خم میشود تا اتصال به صورت مستحکم قرار بگیرد.

مورد سوم: پیچ‌‌ها

پیچ یک مورد برای اتصال است که به صورت معمول از آن برای انجام اتصال بین ورق و تکیه گاه استفاده می‌شود. روی پیچ یک طرح رزوه‌ای انجام شده که که این امکان را می‌دهند که پیچ به طور کامل داخل ورق فرو برود و به صورت محکم بین ورق و تکیه گاه اتصال ایجاد کند.

مورد چهارم: گیره و بست

گیره و بست یک اتصال دهنده است که برای محکم تر کردن اتصال بین ورق و تکیه گاه به صورت تخصصی طراحی شده‌اند. گیره در انواع مختلف از جمله گیره مخفی و آشکار وجود دارد. این دو مورد به این صورت است که گیره پنهان به صورت مخفی در زیر ورق قرار می‌گیرند و آشکار‌ها بر روی سطح ورق قرار دارند.

مورد پنجم: لنگر

در مناطقی که باد خیز هستند و لرزش زیادی وجود دارند برای یک اتصال محکم بین ورق و تکیه گاه از این مورد استفاده می‌شود. در برابر نیرو‌های بالابرنده، لنگر یک مقاومت خوب و عالی‌ای را ایجاد می‌کند.

مورد ششم: باندینگ چسب

برای اتصال ورق سقف عرشه و تکیه گاه در بعضی موارد از سیستم باندینگ چسب استفاده می‌شود. در این روش از چسب بین این دو قسمت استفاده می‌شود تا یک اتصال قوی بین این دو مورد ایجاد شود.

مورد هفتم: چسبنده پودری یا چسبنده پنوماتیکی

برای اینکه بتوانید از این اتصال دهنده استفاده کنید نیاز است یکسری آموزش را ببینید یا شاید نیاز باشد به گوهینامه‌های خاصی نیاز داشته باشید. این موارد یکسری ابزار‌های پنوماتیک یا پودری هستند که بر روی عرشه فولادی استفاده می‌شوند تا ورق عرشه فولادی محکم شود و یک استحکام بالایی را به سازه بدهد.

مورد هشتم: تفنگ میخکوب

یکسری وسایل برقی وجود دارند که میخ‌ها و یا پیچ‌ها را به عرشه فولادی می‌کوبند تا به تکیه گاه متصل شود. پیچ‌هایی که در این زمینه از آن‌ها استفاده می‌شودپیچ‌های خودکار هستند .

نکته: یک نکته ای که در این قسمت باید خدمتتان بگوییم این است که برای اینکه یک ناودانی یا بست انتخاب کنید باید با متخصصان این زمینه مشورت کنید تا یک انتخاب مناسب بر اساس قوانین ساخت ساختمان در محل مورد نظر بهترین انتخاب را برای شما فراهم آورد.

نحوه اجرای سقف عرشه فولادی:

با وجود تمام ویژگی‌ها و کاربرد‌هایی که از ورق سقف عرشه فولادی خدمتتان گفتیم اجرای سقف عرشه فولادی یک کار تخصصی است که باید توسط حرفه‌ای ها و متخصصان در این حوزه انجام بگیرد. این موضوع شامل تعدادی از مراحل مختلف است که برای اینکه از سالم بودن و ضد آب بودن سقف مطمئن شوند صورت می‌گیرد. در این قسمت به صورت کلی اجرای این سقف را برای شما توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: طراحی و نقشه کشی

در ابتدای کار باید یکسری مسائل را بررسی کرد. اگر نیازی به عایق کاری باشد و یا با در نظر گرفتن باری که مورد نیاز است و قوانین ساختمان سازی و مهم ترین مسئله نوع عرشه فولادی است که باید در نظر گرفته شود و سپس طراحی سقف آغاز می‌شود.

مرحله دوم: انتخاب مواد اولیه

بر اساس مشخصاتی که خدمتتان گفتیم و یکسری الزاماتی که وجود دارد باید یک نوع مناسب از ورق و همچنین ضخامت مورد نظر خود را انتخاب کنیم تا بتوانیم عملیات را آغاز کنیم.

مرحله سوم: ملاحظات

در طول این پروژه باید یکسری ملاحظات امنیتی صورت بگیرد که ایمنی در هنگام کار افزایش یابد. این ملاحظات شامل مراقبت از عدم سقوط از ارتفاع است که باید به شدت تحت عملیات ایمنی قرار بگیرد.

مرحله چهارم: آماده سازی بستر

بستر معمولا همان تیرچه‌ها و یا پرلین‌ها هستند که باید قبل از اقدام به نصب سقف صورت بگیرند. برای انجام این کار باید اطمینان حاصل شود که زیر لایه اتصال درستی به ساختار ساختمان دارد و شمایلی تمیز و تراز به خود گرفته است.

مرحله پنجم: چیدمان

برای اینکه ورق را متصل کنید باید یک طرحی از چیدمان آن ایجاد کنید. این طرح متشکل شده از قرار دادن درز‌ها و محل اتصال دهنده‌ها است.

مرحله ششم: نصب عایق

اگر نیاز به نصب عایق بود باید آن را در برنامه قرار داد. این موضوع باید با طراحی آن طبق مشخصات صورت گرفته است. اجرای عایق به این صورت است که با استفاده از بست یا در برخی موارد چسب روی تکیه گاه قرار می‌گیرد.

مرحله هفتم: آماده سازی ورق روی تکیه گاه

در این مرحله باید ورق را روی تکیه گاه نصب کنید و طرح‌هایی را که از قبل آماده کردید روی آن اجرا کنید. اطمینان حاصل کردن از قرار گرفتن ورق به طور درست در جای صحیح یک مورد الزامی است. روش اتصال ورق به تکیه گاه متفاوت است که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • چسبکاری: برای ایجاد یک اتصال قوی چسب بین عرشه و تکیه گاه اعمال می‌شود.
  • بست: بست که شامل پین و پیچ و گیره است برای اتصال ورق و تکیه گاه استفاده می‌شود.
  • جوشکاری: اگر نیازی به جوشکاری برای اتصال باشد، پین یا گل میخ به عرشه جوش می‌خورند تا به صورت محکمی روی تکیه گاه بچسبند.

مرحله هشتم: متصل کردن درز‌ها

اگر از چند ورق برای این طراحی استفاده شود باید ورق‌ها روی هم قرار بگیرند و در محل درز به هم متصل می‌شوند. برای مهر و موم و ضد آب کردن از درزگیر استفاده می‌شود.

مرحله نهم: جلوگیری از نفوذ آب

برای اینکه از نفوذ آب جلوگیری شود و از کناره‌های سقف آبی ورود نکند یکسری از مواد و وسایل در آن قسمت‌ها اعمال می‌شود.

مرحله دهم: اجزای سقف

برای طراحی یکسری موارد مانند دریچه‌ها پنجره سقفی یا تجهیزاتی مانند هواکش HVAC باید از دستورالعمل‌ها پیروی شود تا موارد مناسبی طراحی شود.

مرحله یازدهم: کنترل کیفیت

برای اینکه مطمعن شوند ورق عرشه فولادی به درستی طراحی شده و ایمن سازی شده است و مهر و موم درستی روی آن انجام شده آزمایشاتی برای کنترل کیفیت این فرایند صورت می‌گیرد.

مرحله دوازدهم: ایمنی حین نصب

در حین انجام پروژه و راه اندازی سقف باید به طور مداوم از رعایت شدن ایمنی اطمینان حاصل شود تا اتفاق ناگواری حین عملیات نصب نیافتد.

مرحله سیزدهم: تست

بعد از اینکه مراحل نصب به طور کامل انجام شد یک تست نهایی از مطابقت مشخصات پروژه با مشخصات مورد نظر و عوامل دیگری مانند نشتی و دیگر مسائل انجام می‌شود تا یک اطمینان نهایی حاصل شود.

مرحله چهاردهم: نگهداری

برای اینکه سقف و عرشه فولادی که روی آن به عمل آمده برای طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد و یک عمر مفیدی داشته باشد باید یکسری برنامه برای بازرسی و نگهداری از آن صورت بگیرد.

نحوه اجرای سقف عرشه

ورق عرشه فولادی

ورق فلزی و انواع آن عضو جدایی ناپذیر صنایع امروز هستند در حرفه‌های مختلف به کار گرفته شده اند. همانطور که از ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، ورق  عرشه فولادی یکی از انولع ورق‌های فلزی است که در انواع تایپ B,N,F,Q,H و دیگر مدل‌ها وجود دارد. ورق سقف عرشه فولادی یکی از انواع آن است که در این مقاله راجب آن صحبت شد. این ورق دارای ویژگی‌هایی اعم از استحکام بالا و مقاومت در برابر آتش دارد و همچنین دارای یک سطح صاف و دقیق است. آهن کاسپین یکی از ارائه دهندگان این ورق است که این ورق را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌‌دهد. 

سوالات شما

این اوراق یکی از انواع ورق‌های فلزی هستند که در پروژه‌های ساخت و قسمت‌هایی مانند سقف ساختمان و کف آن به کار گرفته می‌شود.

1- ورق سقف عرشه فولادی

2-ورق عرشه ذوزنقه ای

3- ورق عرشه مش باز

4- ورق عرشه کامپوزیت

5- ورق عرشه سلولی

6- ورق عرشه نرم 

7- ورق عرشه تایپ B,N,F,Q,H

این سوال یک مورد گسترده است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از اندازه سقف، طراحی ساختمان، بار مورد نیاز. برای اینکه تعداد دقیق گل میخ‌ها به دست آید باید با یک مهندس سازه مشورت کنید.

برای اینکه حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی را بدست بیاورند عواملی مانند نوع ورق، گیج یا ضخامت و بارهایی که ممکن است روی آن بنشیند مانند برف یا باد سنگین روی این موضوع تاثیر گذار است.

این موضوع چند مرحله دارد که در اینجا آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

1- نقشه کشی

2- انتخاب مواد اولیه

3- ملاحظات مورد نظر

4- آماده سازی بستر

5- چیدمان

6- نصب عایق

7- آماده سازی ورق روی تکیه گاه

8- متصل کردن درزها

9- جلوگیری از نفوذ آب

10- اجزای سقف

11- کنترل کیفیت

12- ایمنی هنگام نصب

13- تست

14 نگهداری

این سوال به چند مورد متفاوت بستگی دارد از جمله نوع و ضخامت و مشخصات از جمله پروفیل بودن آن دارد. برای مثال ورق‌های عرشه فولادی چند نوع دارند برای مثال سقف عرشه فولادی که انواع آن بر این وزن گذاری تاثیر گذار هستند.

به عنوان مثال می‌توان گفت که ورق سقف عرشه فولادی سبک با ضخامت 0.6 تا 1.2 میلی متر تقریبا 5 تا 10 کیلوگرم وزن دارند.

1- پین

2- پرچ

3- پیچ

4- گیره و بست

5- لنگر

6- باندینگ چسب

7- چسبنده پودری

8- تفنگ میخکوب به عنوان یک وسیله کارآمد

این ورق به عرشه گالوانیزه نیز معروف است و این نوع ورق برای مقاومت در برابر خوردگی و افزایش دوام تحت عملیات گالوانیزه قرار می‌گیرد.

پرچ یک نوع اتصال کننده استوانه ای است که برای وصل کردن ورق‌های سقف عرشه ای به تکیه گاه استفاده میشود. این اتصال دهنده توسط یک تفنگ مخصوص به داخل ورق فرو میرود از سمت دیگر خم می‌شود تا یک اتصال قوی را ایجاد کند.

1- ظرفیت تحمل بار

2- مقاوم بودن در برابر آتش

3- استحکام بالا

4- سطح صاف

5- مقاوم بودن در برابر خوردگی

6- آسان بودن کار با ورق

7- حفره دار بودن

8- سبک وزنی

9- مقاوم بودن در برابر آب و هوا

10- مقرون به صرفه بودن

11- جذابیت

12- عایق صدا

13- عایق حرارتی

1- استفاده در ساختمان‌های مسکونی

2- بیمارستان و تاسیسات

3- ساختمان‌های تجاری و صنعتی

4- ساختمان‌های اداری

5- استفاده در پنل خورشیدی

6- استادیوم

7- استفاده در ساختمان‌های مربوط به کشاورزی

8- استفاده در مراکز سرور

9- استفاده در مراکز خرید

10- استفاده در مراکز تفریحی

11- استفاده در پارکینگ‌ها

12- نوسازی سقف

در ساخت انبارهای کشاورزی نیازهایی به ورق‌های سقف عرشه‌ای وجود دارد و این محصول در قسمت‌هایی از وسایل کشاورزی هم مورد استفاده است.

برای این که یک کف کامپوزیت ایجاد شود، فولاد با یک روکش بتنی ادغام می‌شود. با اینکه استحکام در این موقع بالا می‌رود، وزن کاهش می‌یابد. البته این ورق‌ها خاصیت ضد آتش سوزی را دارند.

یکی از پرکاربردترین اوراق عرشه‌ای ورق تایپ B است. این ورق‌ها سطحی آجدار دارند و استحکام و دوام بالایی را ارائه می‌دهند.

برای اینکه در بعضی مواقع یک سطح بیشتر و بالاتری از بتن مورد نظر است از ورق تایپ F استفاده می‌شود. این ائراق شکلی شبیه دم کبوتر دارد که بر روی آن به شکل الگو تکرار شده است.

جستجوی خود را وارد کنید