ورق ضد سایش

ورق‌های فلزی جزو انواع و اقسام محصولات صنعتی هستند که در جامعه امروزی جزو مهم ترین قطعه ها در صنایع بزرگ هستند. شاید اگر نتوانیم آن ها را تولید کنیم بسیاری از صنایعی که امروزه زندگی انسان را پیش می‌برند به مشکل بر خواهند خورد و زندگی انسان را تحت شعاع قرار خواهند داد. ورق‌های فلزی انواع و اقسام مختلفی دارند. هرکدام از آن‌ها خواص خود را دارند. برای مثال ورق اسایل و ورق مس هر کدام خواص خود را دارند که برای کاربرد‌های مختلف مورد استفاده هستند. ورق‌های ضد سایش نیز جزوی از انواع و اقسام مختلف ورق‌های فلزی هستند. در این مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. تیم آهن کاسپین این ورق را با بهترین کیفیت و قیمت برای شما عرضه می‌دارد.

به نقل از سایت AG STEEL ITALIA راجب یک نوع ورق ضد سایش به نام ورق HARDOX:

آلیاژ خاصی که Hardox را تشکیل می دهد، آن را به فولادی مقاوم در برابر سایش و یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان ورق‌های ضد سایش تبدیل می کند.

ورق های فلزی Hardox از فولادهای کلاس HB ساخته شده اند: بیشترین استفاده از HB 400 تا HB 700 است.

این محصول یکی از بهترین انتخاب ها برای تولید قطعات و وسایل مکانیکی است که قادر به مقاومت در برابر آب و هوای شدید و شرایط محیطی خاص با نتایج عالی است. Hardox همچنین یک ماده به راحتی قابل کار است که می تواند تحت عملیات و فرآیندهایی مانند oxyfuel قرار گیرد.

ورق ضد سایش چیست؟

اگر برای شما سوال است که این ورق چیست و چه کاربردی دارد باید برای شما بگوییم به ورقی که برای مقاومت در برابر سایش، فرسودگی یا آسیب ناشی از اصطکاک و اعمال شدن دیگر نیرو‌های مکانیکی ساخته و طراحی شده است. کاربرد این ورق معمولا در مکان‌هایی است که سطوح در معرض مالیده شدن و خراشیده شدن و تماس با اشیائی که باعث ساییده شدن می‌شوند است. دلیل ساخته شدن این ورق‌ها این است که طول عمر ورق‌های فلزی را  افزایش می‌دهند. ورق های ضد سایش شامل پلیمرها، فلزات یا مواد کامپوزیت ساخته شوند که مقاومت بالایی دارند وساییده شدن را بسیار کاهش می‌دهند.

ورق ضد سایش

 ورق ضد سایش چه انواعی دارد؟

ورق ضد سایش انواع گوناگونی دارد که هرکدام ویژگی خاص خود و کاربرد خاصی را دارند که در این قسمت آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با تیم آهن کاسپین همراه باشید.

پس باهم گرید‌های مختلف این ورق را با هم بررسی خواهیم کرد:

فولاد ابزار:

از این فولاد برای تولید ابزار‌های برش و خمش و ابزار‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

گرید‌های آن:

درجه A2: این گرید یک فولاد ابزار سخت شونده هوا است که همانطور که یک گرید از ورق ضد سایش است این خاصیت را دارا است و چقرمگی بالایی دارد.

درجه O1: این گرید یک فولاد ابزار سخت شونده روغن است که علاوه بر خاصیت مقاوم در برابر سایش ماشینکاری خوبی نیز دارد.

درجه D2: این گرید یک فولاد ابزاری است که کربن بالایی دارد. این گرید علاوه بر کربن بالا، کروم بالایی نیز دارد و دارای سختی عالی ای است.

درجه M2: این گرید یک فولاد با سختی بالا و مقاومت در برابر سایش عالی ای است.

 حالا که درجات مختلف ورق ضد سایش آشنا شدید بیایید باهم انواع گرید‌های مختلف ای

 فولاد ضد زنگ:

مورد بعدی، فولاد ضد زنگ است. این فولاد در محیط‌های مرطوب که نیاز به عدم زنگ خوردگی یا مقاومت بالا در این مورد هستند، مورد استفاده هستند.

گرید‌های فولاد ضد زنگ:

گرید C440: این گرید دارای کربن بالا است که سختی بالایی دارد و در برابر سایش مقاومت خوبی دارد.

گرید 304: این مورد چون مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد بسیار پرکاربرد است و در برابر سایش هم مقاومت بسیار بالایی دارد.

گرید 316: یک فولاد ضد زنگ است که در برابر خوردگی و سایش مقاومتی افزایش یافته دارند.

 

 آلیاژ‌های مقاوم در برابر سایش:

آلیاژ مقاوم در برابر سایش: این ورق‌ها با خصوصیاتی که دارند در کاربرد‌هایی که اصطحکاک در آن زیاد است مناسب هستند.

گرید‌های آن:

گرید AR400: این آلیاژ سختی اسمی 400 برینل دارند و برای کاربرد‌هایی که سایش بالای لغزش و ضربه‌ای دارند مناسب است.

گرید AR500: این آلیاژ سختی اسمی 500 برینل دارد و سختی و مقاومت بالاتری در برابر سایش دارد و با ارزش تر است.

چدن:

چدن‌ها موارد بعدی هستند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این مورد دو گرید دارد:

گرید چدن سفید: این گرید‌ها سختی زیادی دارند و در برابر سایش مقاوم هستند.

گرید چدن نشکن: این گرید هم مقاومت بالایی دارند در برابر سایش و هم انعطاف پذیری بالایی دارند.

آلیاژ کبالت:

آلیاژ کبالت یک نوع آلیاژی است که کبالت عنصر اصلی آن است. این ورق مقاومت بالایی به حرارت نیز دارند.

گرید‌های آن:

این ورق یک گرید دارد که STELLITE نام دارد: این گرید از آلیاژ کبالت و کروم، مقاومت سایش و خوردگی خوبی دارند.

فولاد آلیاژی:

فولاد آلیاژی مورد بعدی است که آن را بررسی میکنیم. برای مثال فولاد استنلس استیل از انواع این ورق‌ها هستند.

گرید‌های آن:

آلیاژ 4140: این آلیاژ همه کاره است و در برابر سایش مقاومت بالایی دارد.

آلیاژ 8620: این فولاد کم آلیاژ است و سختی و چقرمگی بالا از خواص آن است.

آلیاژ‌های مستحکم:

آلیاژ‌های با استحکام بالا مورد بعدی بحث ما هستند. گرید‌های آن از این قبیل هستند:

گرید دومکس: این گرید مقاومت بالا در سختی و سایش دارد.

گرید هاردوکس: این گرید فولادی مقاوم در برابر سایش است که SSAB آن را تولید میکند که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

 آلیاژ تیتانیوم:

مورد آخر آلیاژ‌های تیتانیوم هستند. تنها گرید آن گرید Ti-6AL-4V است.

گرید Ti-6AL-4V: آلیاژ مقاومت بالا در برابر سایش دارد و مخصوصا در محیط‌هایی که دمای بالایی دارند کاربرد دارند.

ورق ar400

برند‌‌های مختلف ورق‌های ضد سایش:

شاید برای شما سوال باشد به صورت کلی چه برندی در ایران ورق‌های بیشتری دارد و کاربران زیادی از این برند استفاده می‌کنند؟ طبق آمار برند هاردوکس از شرکت ساب سوییس بیشترین مصرف را در بازار ایران دارد اما دیگر چه برند هایی وجود دارند که این ورق را تولید می‌کنند؟

برند ولدوکس: 

این برند یکی از برند‌های شرکت SSAB که تولید کننده هاروکس است می‌باشد. این ورق‌ها برای مقاومت در برابر سایش و ضربه و شرایط کاری سخت طراحی شده‌اند. ولدوکس دارای خواص مکانیکی مثل، سختی بالا و مقاومت عالی در برابر سایش است. کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله معدن، ساخت و ساز، خودروسازی و بسیاری از صنایع سنگین است. انواع آن ولدوکس 400، ولدوکس 450 و ولدوکس 500 است و بیشترین استفاده ای که از آن می‌شود در صنعت خودروسازی است.

برند کوارد:

یکی دیگر از برند‌های تولید ورق ضد سایش است که متعلق به شرکت بلژیکی NLMK Clabecq است. ورق‌های این برند در معدن و ساختمان سازی و ماشین‌های سنگین کاربرد دارند. انواع آهن کوارد 400، کوارد 450 و کوارد 500 است.

برند دیلینگر و ورق دیلیدور:

DILLINGER یک شرکت آلمانی است که ورق DILLIDUR را تولید می‌کند که سختی بالا و مطلوبی دارند که استفاده آن‌ها را  در محیط‌هایی که سایش زیادی را دارند مناسب می‌کند.

برند دورستات: 

ورق ضد سایش دورستات دیگر برند و محصولی است که با هم به بررسی آن می‌‌های خاصی استفاده می‌کند که باعث افزایش مقاومت در برابر سایش می‌شود

 

برند ورق ضد سایش

روش ساخت ورق‌های ضد سایش:

همانطور که تا به اینجای مطلب مطالعه کردید با انواع ورق‌های ضد سایش آشنا شدیم. این ورق‌ها با توجه به خواسته مصرف کننده و نوع مصرف و کاربرد، نوع و روش تولید متفاوتی دارند. برای مثال کامپوزیت ضد سایش و ضد سایش پلیمری جزو انواع کاربرد های دیگر ورق‌های ضد سایش هستند که ما با ضد سایش‌های مبتنی بر فلز هستند. در این قسمت مراحل تولید این ورق را بررسی خواهیم کرد:

مرحله اول: مواد اولیه

در این قسمت متخصصان و صنعتگران بر اساس سیاست‌های خاص ساخت و کاربرد موردنظر فلزات مناسب را انتخاب کرده و با یکسری عناصر دیگر ترکیب کرده تا آلیاژی مناسب به دست بی‌آید و تا مقاومت ضد سایشی را افزایش دهند. آلیاژ‌های معمول که در این زمینه استفاده می‌شوند، کروم و وانادیم و مولبیدن و وانادیم هستند.

مرحله دوم: ساخت آلیاژ

همانطور که گفتیم باید یکسری عناصر که خدمتتان عرض کردیم برای افزایش خاصیت مقاومت آلیاژ می‌شوند. این کار با ذوب کردن مواد و ترکیب آن‌ها در شرایط کنترل شده انجام می‌شود.

مرحله سوم: ریخته گری

آلیاژ را درون نیمه تمام‌ می‌ریزند و با فرایند‌هایی مثل نورد گرم یا نورد سرد یا حتی اکستروژن به حالات متفاوتی مانند ورق تبدیل می‌شوند.

مرحله چهارم: عملیات حرارتی

عملیات حرارتی مانند بازپخت و تمپر و یا کوئنچ بسته به آلیاژ مورد استفاده و خواصی که می‌خواهیم داشته باشیم دارند. این عملیات به ریز ساختار‌ها کمک می‌کند و همچنین خواص شیمیایی آن را بهبود می‌بخشد.

مرحله پنجم: تصفیه سطحی

تصفیه‌هایی مانند نیترید کردن کربور سازی یک لایه پوشش اعمال می‌کنند که  برای افزایش یافتن مقاومت سایشی ورق روی آن یکسری به اصطلاح درمان‌هایی صورت می‌گیرد.

مرحله ششم: ماشینکاری

اگر به یکسری ابعاد خاص ورق نیاز باشد، ورق تولید شده طی مراحل قبلی را برای رسیدن به آن ابعاد طی ماشینکاری‌هایی مانند برش به ابعاد مورد نظر می‌رسانند. 

مرحله هفتم: کنترل تست

وقتی می‌خواهند از تطبیق داشتن مشخصات ورق تولید شده با مشخصات مورد نظر خودشان اطمینان حاصل کنند، آزمایش‌هایی از جمله آنالیز شیمیایی و آنالیز مکانیکی روی ورق صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود.

مرحله هشتم: برش به ابعاد کوچکتر

بعد از کنترل کیفیت نوبت به این می‌رسد که اگر به ابعاد کوچکتر برای کاربرد‌های خاص نیازی بود آن را به آن ابعاد با روشی مثل ماشینکاری برش دهند.

مرحله نهم: کنترل نهایی و بسته بندی و ارسال

قبل از اینکه ورق به مشتری ارسال شود یکبار برای بار آخر کنترل کیفیت و مطابقت استاندارد‌های مذکور صورت می‌گیرد و سپس ورق برای ارسال بسته بندی و فرستاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق‌های ضد سایش:

هامنطور که گفتیم ورق‌های فلزی چندین و چند نوع دارند که یکی از آن‌ها ورق ضد سایش است. تعریف ورق ضد سایش و روش تولید آن را خدمتتان عرض کردیم. اما چرا این ورق به این حد استفاده و کاربرد رسیده است؟ به دلیل ویژگی‌هایی که دارد. در این قسمت ویژگی‌های این ورق را باهم بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با خواص این ورق آشناییت پیدا کنید:

ویژگی اول:مقاومت سایش بالا

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی این ورق که دلیل نامگذاری آن نیز به همین دلیل است، مقاومت بالای آن در برابر سایش است. این ورق‌ها در کارهایی که ممکن است دچار آسیب و سایش اصطکاکی شوند، مورد استفاده هستند.

ویژگی دوم: استحکام

این ورق‌ها استحکام بالایی دارند. هم از نظر کششی و هم از نظر سختی این استحکام بالا را دارند. این مورد برای استفاده کردن آن در برابر وزن بالا است.

ویژگی سوم: مقاوم بودن ورق ضد سایش در برابر خوردگی

یکسری از مدل‌های ورق ضد سایش مانند ورق فولادی ضد زنگ یا همان استنلس استیل در برابر خوردگی مقاوم هستند و به عنوان ورق‌های ضد سایش مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شوند.

ویژگی چهام: دوام

ورق ضد سایش چقرمگی بالایی دارند و در برابر فشار‌های مکانیکی دوام بالایی از خود نشان می‌دهند.

ویژگی پنجم: استفاده در برابر بالای دما

گفتنی است که یکسری از آلیاژ‌های ورق ضد سایش در دماهای بالا خواص خود را  حفظ می‌کنند پس برای استفاده در همچین محیط‌هایی بسیار مناسب هستند.

ویژگی پنجم:ماشینکاری

یکی دیگر از دلایل محبوبیت بالای این اوراق امکان برش و جوش آن است. ماشینکاری بالای این ورق به ما کمک می‌کند در هر اندازه‌ای که خواستیم این ورق را استفاده کنیم وکاربرد‌های مورد نظر را پیش ببریم.

ویژگی ششم: سختی

این ورق‌ها در برابر تغییر شکل مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند که نشان دهنده سطح سختی بالای این ورق‌ها است. این موضوع استفاده این ورق را در کاربرد‌های مورد نظر افزایش می‌دهد.

ویژگی هفتم: شکل پذیری

این مورد شاید شما را کمی گمراه کند. چون در ویژگی قبلی به سختی آن در برابر تغییر شکل صحبت کردیم الان گفتیم که شکل پذیری بالایی دارد. منظور از این موضوعدر هنگام تولیذ این ورق است که با ماشینکاری میشود اشکال مختلفی را از این ورق تولید کرد.

ویژگی هشتم: مقاوم بودن در برابر ضربه

بعضی از گرید‌های ورق ضد سایش، مقاومت بالا در برابر ضربه است که کمک می‌کند در محیط‌هاییکه ممکن است ضربه به آن بخورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی نهم: ارتقا

این ورق‌ها را می‌توان به همراه بعضی عناصر مقاومت در برابر سایش آن را افزایش داد و استفاده‌های بهینه تر و مفید تری از آن داشت.

ویژگی دهم: طول عمر بالا

وقتی از این ورق‌ها در تولید قطعات و ماشین آلات استفاده می‌شود، طول عمر این قطعات بالا می‌رود و دیگر لازم نیست هزینه‌های هنگفتی که پیش از این برای تعمیر آن‌ها استفاده میشد به هدر برود.

ویژگی یازدهم: گرید‌ها و مدل‌های بسیار

بالا بودن تعداد مدل‌های این ورق و خواص و ویژگی‌های هرکدام به استفاده و کاربرد گسترده تر آن در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند.

ویژگی دوازدهم: کاربرد در صنایع مختلف

تطبیق پذیری بالای این ورق آن را به گزینه مناسبی برای شما تبدیل کرده است. این ورق در صنعت ساخت و ساز و معدن کشاورزی و غیره وغیره کاربرد دارند.

ویژگی سیزدهم: بهبود عملکرد

بعضی از این ورق‌ها را می‌توان با تصفیه سطح و یا عملیات حرارتی همانطور که می‌دانید می‌توان آن را ارتقا داد تا دوام و ضد سایش بودن آن بهتر و قوی تر شود.

ویژگی چهاردهم: قابلیت سفارشی سازی کردن

این ورق همانطور که گفتیم استفاده‌های خاصی نیز دارند و برای آن مورد کاربری استفاده می‌شوند. برای اینکه بتوان در صنایع مختلف این ورق را استفاده کرد باید اندازه و ضخامتی مناسب و آلیاژی خاص و مورد نیاز را بدست آورد.

ویژگی پانزدهم: مقاومت در برابر خوردگی

آلیاژ‌های مقاوم در برابر خوردگی در محیط‌هایی که مواد شیمیایی بالایی وجود دارد و احتمال خوردگی شیمیایی وجود دارد استفاده می‌شوند.

کاربرد ورق های ضد سایش

طبق تمام ویژگی‌هایی که از ورق‌های ضد سایش به شما گفتیم، متوجه تعداد مدل‌های این ورق شدیم و دیدیم که طیف وسیعی از انواع مختلف را شامل می‌شود. بدیهی است که هرکدام از این مدل‌ها خواص خاص خود را دارند و در کاربرد‌های مختلف استفاده می‌شوند. در این قسمت کاربرد‌های مهم این ورق را خدمتتان خواهیم گفت:

کاربرد در جابجا کردن وسایل:

این ورق‌ها در ساخت تسمه نقاله و غلطک در سیستم‌ها و ماشین‌های جابجایی وسایل برای مقاومت در برابر سایش استفاده می‌شوند.

استفاده در ساخت و ساز و عملیات خاکبرداری:

این ورق‌ها در بیل‌های مکانیکی و بولدوزر استفاده می‌شوند تا در برابر سایشی که خاک و سنگ ایجاد می‌کند مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. همچنین در لودر و دندانه‌های سطلی هم مورد استفاده هستند.

کاربرد در معدن:

ورق ضد سایش در قیف‌ها و فیدر‌ها و لوله‌های موجود در عملیات‌های معدن استفاده می‌شود تا در برابر سایش مقاومت خوبی را از خود نشان دهند.

 استفاده در ساخت و شکل دهی:

این ورق‌ها در فرایند‌های شکل دهی فلز استفاده می‌شوند و در ساخت قالب‌ها و ابزار پانچ برای افزایش عمر آن‌ها استفاده می‌شوند.

 کاربرد در منابع انرژی و تاسیسات:

این ورق‌ها در تجهیزات تولید برق مورد استفاده هستند. این تجهیزات انواعی دارند مثل توربین‌ها و پمپ‌ها که مقاومت در برابر سایش را افزایش می‌دهند که این سایش ناشی از سیالات است. همچنین در قطعات هیدرولیکی که در ماشین‌های صنعتی مورد استفاده هستند نیز کاربرد دارند.

استفاده در کار‌های کشاورزی:

این ورق در قطعات ماشین‌هایی که در معرض خاک و سایش در اثر آن قرار دارند و تجهیزاتی مثل گاو آهن و هاور مورد استفاده هستند.

کاربرد در صنایع نفت و گاز:

شیر‌های نفت و گاز و اتصالات موجود در تاسیسات و مواردی مانند مته‌ها و محفظه‌ها و لوله‌ها  برای مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی استفاده می‌شوند.

استفاده در حمل و نقل:

این ورق در قطعات وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و اتوبوس برای مقاومت در برابر شرایطی که جاده می‌طلبد و اجزا و قطعات راه آهن استفاده می‌شود.

کاربرد‌های دریایی:

این ورق‌ها در سکان‌ها و سازه‌های زیر آب و اجزای دکل دریایی که در معرض شرایط سخت دریایی قرار دارند و در برابر سایش قرار می‌گیرند کاربرد دارند.

استفاده در صنایع سنگین:

ورق ضد سایش در صنایع سنگین مانند صفحات و آستر تجهیزات صنعتی و قطعاتی مثل چرخ دنده‌ها که در معرض آسیب قرار دارند استفاده می‌شوند.

 کاربرد در لوازم جانبی قطعات ماشین:

ورق ضد سایش در قطعات لوازم جانبی خودرو ها هم وجود دارد تا بتواند شرایط سخت جاده را تحمل کند و در برابر سایش مقاومت ایجاد کند.

 

ورق هاردوکس چیست؟

همانطور که در قسمت برند‌های مختلف ورق  ضد سایش گفتیم، برند هاردوکس کاربردی ترین آن ها در بازار ایران است. هاردوکس یک نوع ورق ضد سایش است که توسط شرکت SSAB تولید می‌شود. SSAB یک شرکت تولیدی سوئدی است. ورق‌های هاردوکس برای ایجاد مقاومت در برابر سایش در محیط و بالا بردن چقرمگی طراحی شده‌اند. این ورق‌ها در صنایع و کاربرد‌هایی که در محیط‌های ساینده و پرتنش قرار دارند استفاده می‌شوند. نام ورق هاردوکس یا به انگلیسی HARDOX یک نام ساختگی و چند بخشی است. HARD به معناس سخت و OX نمایان گر اکسید گرفته شده و مقاومت فولاد در برابر سایش است.

ورق‌های هاردوکس درجات یا به اصطلاح نمرات خاص و مختلفی دارد که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که در این قسمت نمرات مختلف ورق هاردوکس را خدمتتان خواهیم گفت:

ورق هاردوکس 400:

این نمره که در ادامه مقاله به آن بیشتر خواهیم پرداخت، یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین ورق‌های هاردوکس است. این نمره جوش پذیری، مقاومت در برابر سایش و ضربه خوبی را دارد و در معادن و ساخت و ساز و محیط هایی که سایش بالایی دارند مورد استفاده هستند.

ورق هاردوکس 450:

این نمره سختی و چقرمگی بالاتری نسبت به 400 دارد و در محیط‌های پرسایش مورد استفاده هستند. یکی از این مکان‌ها سنگ‌شکن‌ها هستند که در این مورد می‌توان به آن اشاره کرد.

ورق هاردوکس 500:

این ورق دارایمقاومت در برابر سایش و سختی بالاتری نسبت به 2 ورق قبلی است. ورق 500 در محیط‌هایی که در معرض سایش و ضربه‌های سنگین قرار دارند استفاده می‌شوند.

 

ورق هاردوکس 600:

سخت ترین و مقاوم ترین ورق هاردوکس در برابر سایش این ورق است. این ورق یک مقاومت فوق‌العاده در برابر سایش را از خود ارائه می‌دهند. ورق هاردوکس 600 در مکان‌ها و کاربرد‌هایی که در آن به طول عمر مفید نیاز است استفاده می شود.

ورق HARDOX STREAM:

یک ورق دیگر از هاردوکس که بازهم برای مقاومت شدید در برابر سایش طراحی شده است.

ورق HARDOX HITUF:

علاوه بر سایش شدید این ورق برای تحمل ضربه شدید هم طراحی شده است و چقرمگی بالایی برای استفاده در صنایع معدنی و ساختمانی دارد.

میله های گرد هاردوکس:

هاردوکس علاوه بر ورق، میله‌های گرد با سختی‌های مختلف مانند چرخ دنده یا شفت را هم در بر دارد

ورق لاستیکی ضد سایش:

این ورق‌ها از مواد لاستیکی تخصصی هستند که مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارند و برای کاربردهای مختلف صنعتی طراحی شده اند. محافظت از اجزایی که اصطکاک و سایش مکانیکی را تجربه می کنند جزو وظایف این ورق‌ها هستند. اگر می‌خواهی ویژگی‌های ورق لاستیکی ضد سایش را بدانید با م همراه باشید:

استحکام در برابر پارگی:

همانطور که از نام آن پیداست، این ورق‌ها استحکام پارگی بالا و انعطاف پذیری بالایی دارند و در برابر فشار و نیرو‌های مکانیکی بدون پاره شدن به کار خود ادامه می‌دهد.

مقاومت در برابر سایش:

مانند تمام مدل‌های ورق‌های ضد سایش، ورق لاستیکی ضد سایش هم این خصیصه را به خوبی رعایت می‌کند.

مقاومت شیمیایی:

این ورق‌ها می‌توانند بنا به فرمولاسیون خود در برابر مواد شیمیایی و سیالات مقاوم هستند.

مقاوم در برابر ضربه:

این ورق‌ها در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند، یعنی انرژی ضربه را جذب میکنند و برای کاربرد‌های ضربه ای و سنگین مناسب هستند.

منعطف بودن:

انعطاف پذیری بالای این ورق حتی در دماهای سرد حفظ می‌شود و باعث می‌شود در سطوح مختلف و دماهای مختلف کاربرد دارند.

مقاومت در برابر شریط جوی:

ورق‌های لاستیکی ضد سایش در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت خوب و بالایی را از خود نشان می‌دهند که این ورق‌ها را برای کار در محیط بیرون مناسب می‌سازد.  

خاصیت کاهش نویز و ارتعاش:

این خصوصیت ورق لاستیکی ضد سایش در واقع به کاهش ارتعاشات در ماشین الات صنعتی کمک می‌کند.

ورق لاستیکی ضد سایش

ورق ضد سایش استیل

این نوع ورق از ورق‌های ضد سایش به نوعی اشاره دارد که یک صفحه فولادی یا همان ورق استیل برای افزایش مقاومتش در برابر سایش ساخته و طراحی می‌شود. در کار‌های صنعتی که ورق در معرض سایش یا ضربه و اصطکاک قرار می‌گیرد این ورق مورد استفاده و کاربردی است. هدف اصلی که از این نوع ورق در صنایع مختلف استفاده می‌شود این است که از تجهیزات یا سطوح زیرین در برابر سایش محافظت می‌شود و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد.

این ورق‌ها معمولا از فولاد مقاوم در برابر سایش ساخته می‌شوند؛ این فولاد به گونه‌ای طراحی و مهندسی شده که سختی و چقرمگی بالایی دارد و این خصوصیاتی که دارد از باقی فولاد‌های استاندارد بیشتر است. خصوصیاتی که گفتیم به ورق کمک می‌کند تا مقاومت بالاتری در شرایط سایش از خود نشان دهند. مثال‌هایی از این ورق‌ها عبارتند از ورق AR400،   AR450، AR500 .

صنعت معدن، ساخت و ساز کشاورزی و جابجایی وسایل جزو کاربردهایی است که در آن از این ورق استفاده می‌شود. البته در مکان‌هایی مانند آستر ناودانی و قیف‌ها، نوار نقاله وسایل برش تجهیزات سنگین این ورق‌ها دیده می‌شوند.

ورق ضد سایش st52:

اين نام مربوط به ورق ضد سايشي است كه از فولاد st52 ساخته شده و مقاومتی را در برابر سایش دارد که برای همین خصیصیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد st52 یک فولاد کم آلیاژ و مستحکم است که خواص مکانیکی بالایی دارد و در برابر سایش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل مشهور است.

کاربردی که این ورق‌ها دارند معمولا در صنایعی است که در برابر سایش و لغزش‌هایی هستند که باعث آسیب و سایندگی می‌شوند. گفتنی است که این ورق‌ها هم در صنایع معدن و کشاورزی که سایندگی بسیاری را تجربه می‌کنند کاربرد دارند. البته خواص و ویژگی های ورق‌های ضد سایش ST52 بسته به ضخامت، فرآیند ساخت و کاربرد مورد نظر می تواند متفاوت باشد پس این ورق‌ها با توجه به خواصی که دارند کاربرد‌های متفاوت دارند.

ورق st52 ضد سایش

خواص شیمیایی ورق‌های ضد سایش:

باید بدانید که خواص شیمیایی یک ورق فلزی ضد سایش به نوع فلزی که ورق از آن ساخته شده است بستگی دارد. در تولید ورق ضد سایش از فلزات و ورق های آلیاژی فلزی مختلف استفاده می‌شود و هر فلز دارای مجموعه ای از خواص شیمیایی خاص خود است. ما در این قسمت جدولی از چند ورق ضد سایش و عناصر شیمایی درون آن‌ها برای شما آماده کرده ایم پس با ما همراه باشید:

توضیحات

نام عناصر موجود

نوع ورق ضد سایش

فولاد از آهن تشکیل شده و به همین دلیل دوام بالایی دارد. فولاد نسبت به مواد شیمیایی واکنشی پذیری بالایی ندارد اما مقاومتش در برابر خوردگی بسته به ترکیب آلیاژ متفاوت است.

آهن، کربن، منگنز، کروم، نیکل، مولیبدن، سلیکون و گوگرد

فولاد

مقاومت این فولاد در برابر خوردگی و واکنش‌های شیمیایی یکی از خواص کلیدی آن است که آن را برای کاربردهایی که ضد سایش بودن مهم است مناسب می کند.

آهن، کروم، نیکل، مولیبدن، کربن، سیلیکون، گوگرد و عناصر آلیاژی ای مثل تیتانیوم ، مس و نیوبیوم

فولاد ضد زنگ

آلومینیوم وزن کمی دارد و مقاومتی بالا. این فلز در هنگام قرار گرفتن در معرض هوا یک لایه اکسید روی سطح خود ایجاد می‌کند که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت کند.

آلومینیوم، مس، روی، منیزیم، سیلیکون، منگنز و سایر عناصری مانند آهن کروم و تیتانیوم

آلومینیوم

این ورق رسانایی الکتریکی بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد.

مس، قلع، فسفر، روی، آلومینیوم، نیکل و سایر عناصر مانند سرب، آهن و منگنز

مس و آلیاژ‌های آن

این دو فلز هر دو مقاومت خوبی در برابر خوردگی ازخود نشان می‌دهند.

برنز: مس و قلع و سایر عناصر مانند سیلیکون و فسفر و روی

برنج: مس و روی وسایر عناصر مانند سرب و آلوومینیوم

برنج و برنز

این ورق مقاومت بالایی به وزن از خود نشان میدهد

عناصر آلیاژی موجود در تیتانیوم: آلومینیوم، وانادیم، مولیبدن، کروم، نیکل، قلع، زیرکونیم، آهن و اکسیژن

تیتانیوم

باید بدانید که هر کدام از این عناصر و خواص شیمیایی بر مقاومت آنها در برابر خوردگی، واکنش پذیری با مواد شیمیایی و مناسب بودن برای کاربردهای مختلف صنعتی تأثیر می گذارد

خواص شیمیایی ورق ضد سایش

خواص مکانیکی ورق‌های ضد سایش:

این ورق‌ها به عنوان ورق‌های مقاوم در برابر سایش نیز شناخته می‌شوند. آن‌ها برای عملکرد در کاربردهایی که در معرض سایش، اصطکاک و ضربه دارند معروف هستند. دقیقا همین خصوصیت هاست که تعیین می‌کنند ورق‌ها چقدر می‌توانند تنش‌های مکانیکی را تحمل کنند و در برابر سایش و آسیب مقاومت کنند. در این قسمت چند مور از خواص مکانیکی این ورق‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

استحکام:

استحکام کششیو و تسلیم در این ورق‌ها بالا می‌رود تا تغییر شکلی را در اثر فشار‌های مکانیکی نداشته باشند.

چقرمگی:

چقرمگی عنی اینکه هر ورق قبل از اینکه بشکند چقدر انرژی و نیرو را تحمل می‌کند. این مورد اندازه مطلوبی در ورق‌های ضد سایش را دارد.

سختی:

این مورد یک ویژگی مهم برای ورق ضد سایش است. این ویژگی مقاومت ورق را در برابر خراشیدگی یا سایش بالا می‌برد.

شکل پذیری:

توانایی یک ورق در تغییر شکل بدون شکستگی را شکل پذیری می‌گویند. مقدار شکل پذیری در جلوگیری از شکستگی در برابر تنش را افزایش می‌دهد.

مقاومت خستگی:

این موضوع توانایی در تحمل بارگذاری چرخه ای و بدون شکستن و یا خرابی را اندازه‌گیری می‌کند.در بسیاری از کاربرد‌هایی که در آن از ورق‌های ضد سایش استفاده می‌شود ورق‌ها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند.

مقاومت خزش:

این خصیصه مکانیکی در کارهایی که دمای بالایی را دارند کاربرد پیدا می‌کند. خزش یعنی تغییر شکل و آهسته یک ورق تحت تاثیر یک نیروی ثابت در دمای بالا است.

مقاومت سایش:

مقاومت در برابر سایش اغلب به عنوان یک ویژگی تریبولوژیکی شناخته می‌شود ولی ارتباط نزدیک و بالایی با خواص مکانیکی دارد. این ویژگی اصلی ترین ویژگی این ورق‌ها است و دلیل نامگذاری آن ها هم همین خصیصه است.

همانطور که حدس میزنید مواد مختلف ورق‌های ضد سایش خواص مختلفی برای کاربرد‌های مختلف ارائه می‌دهند اما در اینجا به صورت کلی برای شما خواص مکانیکی موجود در این ورق‌ها را گفتیم تا یک دید کلی به ماجرا پیدا بکنید.

خاصیت مکانیکی ورق آلوزینک

ورق ضد سایش

ورق‌های فلزی برای کاربرد‌های مختلف صنعتی تعبیه شده‌اند. این ورق‌ها در صنایع مختلف برای پیشبرد اهداف مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ساخته می‌شوند و به بازار هدف ارسال می‌شوند. این ورق‌ها انواع گوناگونی دارند که یکی از آن‌ها ورق‌های ضد سایش هستند. ورق‌های ضد سایش به علت مقاومت بالایی که از خود در برابر ساییدگی نشان می‌دهند بسیار معروف و کاربردی هستند. در این مقاله سعی بر این داشتیم که شما را بیشتر با ورق ضد سایش و انواع آن آشنا کنیم تا دید بهتری را از آن داشته باشید. گفتنی است که تیم آهن کاسپین همواره تمام تلاش خود را در بر گرفته است تا برای شما عزیزان محصولی با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب عرضه کند تا رضایت شما عزیزان را کسب کند. ممنون که با ما همراه هستید.

این محصول ورق فولادی آلیاژی است است که مقاومت بالایی در برابر ساییدگی از خود نشان می‌دهد و برند‌های ولدوکس و هاردوکس از جمله برند‌های تولید کننده این ورق هستند.

فولاد ابزار و گرید‌های آن، فولاد ضد زنگ، آلیاژ‌های AR400 و  AR500، چدن، آلیاژ کبالت، فولاد آلیاژی و گرید‌های آن، آلیاژ تیتانیوم و غیره از انواع مختلف ورق‌های ضد سایش هستند.

گرید C440 و گرید 316 و گرید 304

برند ولدوکس، راک استار، کوارد، هاردوکس، دلیدور و دورستات و غیره

ولدوکس یک برند تولید کننده ورق ضد سایش است که توسط شرکت SSAB كه همان شركت تولید کننده هاردوکس است اداره می‌شود و متعلق به همان شرکت است.

در این قسمت به عنوان جواب مراحل تولی این ورق را خدمتتان خواهیم گفت:

جمع آوری مواد اولیه 

ساخت آلیاژ

ریخته گری

عملیات حرارتی

تصفیه سطحی

ماشینکاری

کنترل تست

برش

کنترل نهایی و بسته بندی

در هنگام نیاز به یکرس ابعاد خاص از ورق مورد نطر، ورق برای رسیدن به آن ابعاد ماشینکاری می‌شود و به ابعاد مورد نظر می‌رسد.

زمانی که می‌خواهند از تطبیق داشتن مشخصات یک ورق با مشخصات مورد نظر خودشان یعنی تولید کنندگان اطمینان حاصل کنند آنالیز‌های شیمیایی و مکانیکی خاصی را روی ورق انجام می‌دهند.

مقاومت سایش بالا، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، دوام بالا، ماشینکاری بالا، سختی بالا، شکل پذیری،مقاومت در برابر ضربه، طول عمر بالا و غیره از ویژگی های این ورق است.

بله. این ورق برای اینکه در کاربرد‌های مختلف استفاده شود به ابعاد و اندازه های مختلف در می‌آید و می‌توان برای هر کاربرد خاصی آلیاژ‌های متفاوت را بدست آورد

جابجا کردن وسایل، کاربرد در معدن، استفاده در وسایل خاکبرداری، استفاده در شکل دهی  فلزات، کاربرد در تاسیات، کاربرد در کشاورزی، کاربرد در صنعت نفت و گاز، استفاده در حمل و نقل و صنایه سنگین، کاربرد‌های دریایی و غیره از کاربرد‌های مختلف این ورق است.

این ورق در شیر‌های نفت و گاز و اتصالات موجود در تاسیسات و وسایلی مانند مته و لوله‌ها برای بالابردن مقاومت در برابر سایش و خوردگی است.

هاردوکس یک ورق ضد سایش تولید شده توسط شرکت SSAB است که در ایران مصرف زیادی دارد. این ورق سختی و پقرمگی و مقاومت در برابر سایش بالایی دارد.

ورق هاردوکس 400و هاردوکس 450 و هاردوکس500 و هاردوکس 600 و HARDOX STREAM و  HARDOX HITUF از انواع این ورق است.

این ورق‌ها از مواد لاستیکی تخصصی  هستند و مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارند و برای کاربرد‌های مختلف صنعتی تولید می‌شوند. کقاومت در برابر ضربه و منعطف بودن و مقاومت در برابر شرایط جوی و غیره از ویژگی‌های این ورق است.

جستجوی خود را وارد کنید